Žáci se ve firmách seznamují s možnostmi uplatnění na poli vědy

Již pátým rokem běží po celé České republice program s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné a technické obory u mladých lidí. Osmáci ze základních škol a třeťáci ze středních škol se díky projektu seznamují s využitím těchto oborů v praxi. Děje se tak formou návštěv firem, diskusí s odborníky, rozhovory s personalisty i prostřednictvím vlastních prezentací projektů ve vědecké soutěži.

Program k dnešnímu oslovil více než 1 200 žáků a studentů a přes 100 učitelů ze 40 škol. Přesto v naší iniciativě nejde o kvantitu. Důraz je kladen na dlouhodobou spolupráci se školou prostřednictvím několika setkání s danou třídou v rámci školního roku, aby byl efekt a přínos pro žáky co největší,“ uvedl koordinátor projektu Radim Zabadal z občanského sdružení AISIS, které projekt řídí a koordinuje.

Z vyhodnocení loňského ročníku vyplynulo, že téměř všichni žáci program vnímají jako „výborný“ nebo „velmi dobrý“, skoro polovina žáků díky němu změnila pohled na vzdělání a kariéru v těchto oborech. Hlavní přínos programu vidí všichni zapojení učitelé stejně – především v „poskytnutí praktického vhledu do světa práce a získání dovedností, které žákům pomohou při hledání zaměstnání“.

Během dne v životě firmy bylo super to, že jsme si procházeli firmu Bayer a mohli vidět zaměstnance při jejich práci. Nejlepší ze všeho bylo, že jsem si mohla vyzkoušet pohovor. Byla to pro mě obrovská zkušenost do života a také nejlepší zážitek z programu,“ uvedla žákyně osmé třídy ze základní školy v Chrudimi.

Do projektu jsou zapojeny firmy IBM, Bayer, ŠKODA AUTO a Sedlecký kaolin. Ty školám zprostředkovávají náhled do zákulisí světa práce a aplikované vědy a techniky v praxi.

V rámci programu byl letos spuštěn 2. ročník studentské soutěže s názvem Věda očima mladých, kam žáci a studenti přihlašovali své vlastní projekty na podporu vědy. Projekty ohodnotila odborná porota a následně proběhlo slavnostní vyhlášení s udílením cen na půdě Akademie věd ČR. Mezi nominovanými se objevil např. projekt mapující správné postupy forenzní analýzy v kriminalistice nebo návrh robůtka, který učitelům pomůže mapovat dění ve třídě. Vyhráli studenti střední školy technickohospodářské z Prahy-Libně, kteří navrhli způsob, jak oslovit žáky základních škol a poukázat na zajímavosti studia chemie na tamní škole. Dne 6. listopadu se koná prezentace programu za účasti vítězného týmu v rámci Týdne vědy a techniky v budově Akademie věd ČR v Praze. Další kolo soutěže bude opět vyhlášeno na jaře 2016.

Program je otevřen dalším zájemcům ze strany škol a firem, přihlásit se (třeba i jen vyjádřením podpory) je možné na webové stránce: www.vedamabudoucnost.cz.