Společnost Computer Help na konci května 2003 pořádala odborný seminář s názvem Motivace a zpětná vazba v e-learningu

Zeptali jsme se tedy Ing. Jitky Trnkové ze společnosti Computer Help na několik otázek, které se blízce dotýkaly témat tohoto semináře. Jaké jsou tedy výhody a možnosti elektronického vzdělávání - e-learningu?

Proč vlastně potřebujeme e-learning, není to jen jedna z dalších módních vln?

Jakmile si společnost dá za cíl soustavně vzdělávat velké množství zaměstnanců, kteří jsou navíc rozptýleni po celé republice, jistě bude hledat některou z distančních forem vzdělávání. Elektronické řešení umožní za relativně krátký čas vyškolit velké množství lidí za relativně nízkých administrativních a organizačních nákladů.

V jakých případech je vhodné použít elektronické vzdělávání?

Jestliže je nutné rychle zaměstnance vzdělat, otestovat nebo připravit na prezenční školení.  E-learning usnadní všechnu nepříjemnou organizační práci a umožní vše zvládnout velmi rychle.

Nejlepších výsledků dosahuje e-learning u vysoce motivovaných jedinců, kteří by na klasické vzdělávání neměli prostor a čas.

Jakou úlohu v elektronickém vzdělávání hraje vzdělávací systém - LMS (Learning Management system)?

Vzdělávací systém je prostředí, ve kterém jsou elektronické kurzy a účty všech studentů. LMS umožní přiřadit kurzy studentů a vyhodnocovat výsledky studia. Nejdůležitější je ovšem sledovatelnost a kontrola.

Sebehezčí výukové CD si každý prohlédne pouze jednou. Jakmile Vás bude někdo kontrolovat, kolik času strávíte nad studiem nebo jak pokračujete v testech, budete se náhle chovat úplně jinak. Všechny tyto statistiky jsou snadno dosažitelné právě v LMS.

Jaká metoda motivace zaměstnanců ke studiu se v praxi nejlépe osvědčila?

Motivace ke vzdělání je podle mého názoru jedním z nejpalčivějších problémů dnešní personalistiky. Jsou dvě základní cesty – posílení potřeby seberealizace a připravení vhodných podmínek ke studiu nebo direktivní nařízení s důslednou kontrolou.

V obou případech je nutná morální i organizační podpora, komunikace ze strany managementu. V jedné nejmenované společnosti se mohou zaměstnanci dobrovolně nechat udělat certifikát, vše je organizačně výborně zajištěno. Bohužel se nikdo necertifikuje, protože si musí sami test zaplatit a navíc si vzít dovolenou.

Zdůraznila bych úlohu přímých nadřízených, bez jejichž podpory nelze vzdělávání realizovat. Myslím si, že právě na tuto skupinu by se měla zaměřit osvěta o potřebě vzdělávání.

Jak lze získat zpětnou vazbu od studentů, když se s nimi lektor nesetká?

Lektor, v e-learningu nazývaný tutor vyhodnocuje záznamy o práci studentů. Dalšími zdroji informací jsou hodnotící dotazníky kurzů, elektronické diskuze nebo nástěnky.  Výhodou je snadná zpracovatelnost dat.

U mnohých kurzů, např. jazykových, doporučujeme pouze tutorované kurzy - prezenční hodiny jsou doplněné samostatným elektronickým studiem.

Jaká forma e-learningu je pro naši společnost nejvhodnější?

Zde velmi záleží na typu a velikosti firmy. Možností je celá řada: od studia kurzů na internetu s reportováním od provozovatele přes pronájem části vzdělávacího systému až ke komplexním řešením s intranetovým serverem. Některé varianty nemusejí být vůbec nákladné, mohou sloužit i jako pilotní běh před konečným rozhodnutím.

Co vše musí společnost zajistit, aby se e-learning úspěšně používal?

Velký díl práce leží na pracovnících odpovědných za vzdělávání, kteří si musí ujasnit strategii, zajistit komunikaci s IT oddělením a navíc seznámit zaměstnance s novou technologií. Po náročné počáteční fázi odpadá mnohá administrativa a je více prostoru soustředit se na tvůrčí práci.

Jaké elektronické kurzy mohu pro vzdělávání svých zaměstnanců využít?

Na českém trhu je široká nabídka kurzů na počítačové dovednosti, bezpečnost práce nebo školení řidičů. Dobré firmy také nabízejí kurzy na míru: měkké dovednosti, interní normy a předpisy, měnící se legislativa nebo přímo kurzy k produktům firmy. Začínají se také objevovat jazykové kurzy, kombinované kurzy a celé elektronické univerzity.

Jak poznám dobrý elektronický kurz?

Podle mého názoru je základem dobrého kurzu kvalitní obsah podpoření jednoduchým ovládání a přitažlivou grafikou. Oceňuji stručné texty, které budou podpořeny maximem příkladů a cvičení. Samozřejmostí by měly být testy, statistiky nebo individuální nastavení.

Je společnost závislá na jednom dodavateli, pokud se rozhodne pro jeho řešení?

V e-learningu existuje několik standardů, např. AICC, které umožňují vzájemnou kompatibilitu různých vzdělávacích systémů a kurzů všech dobrých dodavatelů. Případně je zde i možnost vytvářet vlastní kurzy pomocí jednoduchých nástrojů.

Vzdělávací systém je možné napojit na stávající nebo budoucí informační systémy podniku, takže není nutné vytvářet izolované prostředí.

Na semináři Motivace a zpětná vazba v e-learningu proběhl dlouhý blok o elektronickém testování, které nachází mnoho možností využití. Zeptali jsme se proto i na toto téma:

Můžete porovnat elektronické a klasické testování?

Elektronické testování opět nachází využití při nutnosti otestovat velké množství lidí. Pokud bych měla srovnat organizací obou typů testů, tak elektronický test určitě bude potřebovat důkladnější přípravu a čas na vytváření testu. Ovšem odpadnou náročné činnosti opravování, vyhodnocování a zadávání výsledků do systému. To vše umí el. test udělat automaticky.

Jak lze při elektronickém testování zajistit, aby mi nepomáhal kolega?

Zde je několik možností. Základem je seznámení testovaného účastníka s podmínkami, kontrola přihlašování a dále s časovým limit. Úplnou jistotu (např. pro certifikační zkoušky) zajistí testování na učebně s dozorem.

Jaké druhy otázek mohu v elektronických testech využít, jde pouze o elektronickou podobu zaškrtávacích formulářů A, B, C?

Elektronické testy mají nejen tuto formu.

Jejich velká výhoda je ta, že dokážou zpracovat více správných odpovědí, testovat správné postupy práce v některém z programů nebo třeba přiřazení pojmů nebo obrázků.

Často zdůrazňujete nutnost příjemného prostředí při testování a odbourání technologických bariér. Jak to zajistíte?

Standardem při všech kvalitních testech je odzkoušení několika otázek před vlastní zkouškou. Teprve až testovaný zcela pochopí způsob práce v testu a filozofii kladení otázek, může přejít na vlastní testování. Máme zkušenosti, že tato přípravná fáze je velmi důležitá a často rozhoduje o výsledcích testu, protože jen málokdo si pečlivě přečte otázku…

Při klasickém školení si lektor hlídá, kdo jak postupuje a chápe problematiku a může někomu pomalejšímu rovnou pomoci, jak je tohle ošetřeno v e-learningu?

V e-learningu je důležitá role tutora, který vykonává podobné aktivity jako lektor na běžném školení. Tutor musí sledovat výsledky svých studentů, odpovídat na jejich dotazy a doporučovat další postup při studiu. Další možností komunikace jsou elektronické diskuze, ve kterých si studenti často vyměňují zkušenosti a názory. Do diskuzí by se měl tutor také aktivně zapojovat a dodávat další náměty k přemýšlení. Dobrý tutor by měl být studentovi průvodcem na cestě vzdělávání.

Děkuji za rozhovor, Jan Turek