Rozhovor se Soňou Štroufovou, ředitelkou divize HR v eBance

Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, po dvouleté praxi ve školství pracovala v různých obchodních a manžerských pozicích. V roce 1995 nastoupila ke společnosti R.J.Reynolds na pozici interního trenéra, kde od roku 1997 pracovala jako personální manažerka. V roce 2000 přešla do společnosti Unipetrol, a.s. jako personální manažerka. Od roku 2001 je na mateřské dovolené a po půlroční externí spolupráci s eBankou pracuje na pozici ředitelky divize HR.

Jaké jsou úkoly HR oddělení eBanky?

Naše divize má na starosti nastavení základních personálních procedur, vymezení hlavních personálních strategických oblastí a na to navazující utváření veškerých interních předpisů, norem a pravidel. Zajišťujeme oblast vzdělávání zaměstnanců, systém odměňování a kariérního růstu, dále pak nábor a vše související s přijímáním nových pracovníků. Součástí naší práce je také personální a mzdová agenda, to znamená vedení veškeré dokumentace zaměstnanců. HR oddělení se také podílí na vytváření vnitřních organizačních struktur a řádů banky.

Je práce v eBance (vzhledem k nadstandardu internetového bankovnictví) z pohledu personalisty v něčem specifická?

V eBance je trochu odlišný profil zaměstnanců - naši lidé musí mít velmi kladný vztah k výpočetní technice a je důležité, aby měli systémové myšlení a klientsky orientovaný přístup. V bankách, kde je internetové bankovnictví doplňkem k předchozím službám, je procento zaměstnanců, kteří aktivně využívají počítače a internet, menší než v eBance - zde se orientují v elektronickém systému všichni zaměstnanci, už proto, že jej každý den využívají. Většina obchodních a obslužných zaměstnanců nemá úzkou specializaci v určité oblasti bankovnictví, ale je díky struktuře systému "polyfunkční".

Kolik má eBanka zaměstnanců?

V letošním roce jsme zaznamenali velký nárůst počtu zaměstnanců, k listopadu nás bylo sedm set čtyřicet devět.  Hlavní část tvoří právě zaměstnanci v obchodní části, v klientských centrech, v prodeji, nebo ti, kteří mají na starosti firemní klientelu. Další velké části jsou oddělení IT a call centrum.

Jak probíhá nábor zaměstnanců?

Je to jasně definovaný proces, který má svá jasně definovaná pravidla a postup. Po inzerci a roztřídění životopisů procházejí kandidáti do prvního kola pohovorů na personálním oddělení. Do dalšího kola pak již postupují uchazeči k potencionálnímu přímému nadřízenému. U některých specializovaných pozic, především v oblasti IT, jsou už vstupní požadavky velmi specifické. V takových případech je úloha HR oddělení spíše poradenská. Vzhledem k tomu, že nerealizujeme "hromadné" nábory, nevyužíváme psychodiagnostické metody, v tomto plně důvěřuji praxi specialistky, která má ve svém oboru velmi dobré zkušenosti. Jsem skeptická vůči používání dotazníkových metod a testů při náboru zaměstnanců. Je třeba ještě dodat, že pokud se uvolní nějaká pozice, vypisujeme nejprve interní výběrové řízení, čímž chceme dát přednostně příležitost svým zaměstnancům. 

Na co kladete důraz při výběru zaměstnanců? 

Klademe důraz na potenciál uchazeče, v eBance se snažíme dát zaměstnancům příležitost k dalšímu kariérovému růstu, takže je pro nás potenciál a motivace každého zaměstnance důležitá. Samozřejmě očekáváme určité "sladění" s výpočetní technikou. Nejsme banka, která připoutává své zaměstnance ke konkrétním pozicím - soustřeďujeme se na získání pracovních zkušeností každého jednotlivce napříč bankou. Pro souhrn lze říci, že zaměstnancům pomáháme realizovat jejich potenciál a vybíráme tedy takové uchazeče, kteří v sobě tento potenciál mají.

Jaký je systém vzdělávání zaměstnanců v eBance?

V eBance je na vzdělávání a školení kladen velký důraz. Každý nově přijatý zaměstnanec  při nástupu projde úvodním školením, kde probíhá základní seznámení se s bankou, její historií,vizí a cíli. Všichni zaměstnanci absolvují základní školení o produktech a službách, které naše banka poskytuje. Dále, speciálně pro zaměstnance v obchodních pozicích, je to školení, zaměřené na softwarové aplikace, které zaměstnanec bude pro svou práci využívat.  Samostatná oblast vzdělávání je stanovena pro call centrum. Dohled a koordinaci veškerých vzdělávacích akcí má na starosti naše divize HR, včetně organizačního zabezpečení.  Při některých externích školeních využíváme služeb vzdělávacích společností, které dobře znají prostředí, v němž naši zaměstnanci pracují, a mohou jim tak poskytnout přesně to, co potřebují.

Jak funguje v eBance systém hodnocení zaměstnanců?

Hodnocení zaměstnanců je zavedeno pro všechny pracovní pozice a úrovně napříč bankou. Je to systém, který vychází ze standardní definice hodnocení, jak ji charakterizuje personální řízení - to znamená pravidelné výstupy ve formě kvalitativní i kvantitativní. S těmito informacemi dále pracujeme, vytvářejí podklad pro další rozvoj zaměstnance, podklad pro další vzdělávání. Snažíme se být velice otevřená společnost, komunikace napříč úrovněmi a odděleními je pro nás velmi důležitá.

Čím je specifická firemní kultura eBanky?

Řekla bych, že není příliš zvykem, aby firemní kultura byla výsledkem tak propojené spolupráce divizí HR a PR, jako tomu je v eBance. Naším cílem je vystupovat jednotně. To znamená, že se prezentujeme stejně ve vztahu ke klientům, k zaměstnancům i k široké veřejnosti. Směrem k veřejnosti se eBanka představila jako energická společnost s vysokým potenciálem a stejně tak ji vnímají naši zaměstnanci, jako něco velkého, jako příležitost něčeho dosáhnout. Musím zdůraznit, že eBanka je ryze česká společnost a není tady tlak na přizpůsobení se zahraničním kulturám jako je tomu u mnoha společností se zahraničním původem. Naši podnikovou kulturu utváříme spolu s našimi zaměstnanci a tak mohu říci, že přirozeně vychází z naší národní kultury. 

Jak je v eBance nastaven systém benefitů? 

Systém odměňování a výhod je znám všem zaměstnancům, výhody jsou určeny jednak plošně, pro všechny zaměstnance, a také podle určité úrovně řízení. Mezi ty plošné benefity patří třeba výhodné podmínky vedení účtů a příspěvky na penzijní připojištění a další standardně využívané benefity.

Jaké má HR oddělení eBanky plány do budoucna?

Důležité je, že se naše divize podílí stejnou měrou jako jiné divize na vytváření a realizaci strategických cílů a plánů eBanky. Role HR v naší společnosti stále roste, jsme považování za důležitou součást a rovnocenného partnera uvnitř firmy. V příštím roce se chystáme tuto spolupráci ještě více zefektivnit a prohloubit.

Děkuji za rozhovor.

Hugo Lindaur