Rozhovor s Věroslavem Sobotkou, tajemníkem prezidenta Institutu svazu účetních

Co všechno nabízí Institut svazu účetních v oblasti vzdělávání?

Institut Svazu účetních, a.s. vznikl jako vzdělávací centrum Svazu účetních v roce 1991.Díky úzké spolupráci s metodickou sekcí Svazu účetních, která se podílí na tvorbě nových zákonů, je Institut vždy první na trhu s aktuálními novelizacemi právních norem z účetnictví, daní a obchodního práva.

V loňském roce jsme uskutečnili více než 300 kurzů, jichž se zúčastnilo kolem 7 000 zájemců. Škála kurzů sleduje jak potřeby začátečníků v profesi (rekvalifikační kurzy akreditované MŠMT), tak vybrané speciální okruhy problémů pro vrcholné odborníky a finanční manažery. Dále pořádáme specializované kurzy na objednávku firem podle přesného zadání klienta (přibližně pro 70 firem ročně), zejména v oblasti Mezinárodních standardů účetního výkaznictví IFRS, které čerpají své znalosti z mezinárodní spolupráce s partnery z Velké Británie, Francie, Německa a dalších zemí.

Naprosto ojedinělým produktem je systém certifikace účetních, který umožňuje dosažení špičkové mezinárodně uznávané kvalifikace v souladu s požadavky 8.direktivy EU a Mezinárodních vzdělávacích standardů pro profesní účetní IES IFAC.

Velmi si považujeme i naše publikační činnosti a námi nově užívaný koncept e-learningu účetnictví.

Zmínil jste se o systému certifikace účetních. Mohl byste ho charakterizovat?

Celý název našeho produktu je „Systém vzdělávání a certifikace účetních v ČR“. Vznikl v letech 1996-1997 za podpory programu PHARE a vytvořil jej Svaz účetních ve spolupráci s britskou Association of Chartered Certified Accountants, která je v současné době nejvýznamnější organizací profesních účetních na světě.Velký důraz je kladen právě na složku vzdělávání a ověření znalostí. Kdo chce získat certifikát nejvyššího stupně „Účetní expert“, musí složit 15 zkoušek a vedle toho absolvovat tři roky řízené praxe. Některé zkoušky ze střední a vysoké školy lze také uznat, stejně jako praxi před vstupem do systému.

V čem se liší od ostatních certifikací a v jakých aspektech má své kvality pro účetní?

Systém certifikace účetních v ČR je jedinou kvalifikací u nás, která plně odpovídá požadavkům Mezinárodních vzdělávacích standardů pro profesní účetní (IES IFAC). Standardů je sedm a jsou závazné pro členské organizace IFAC a tedy i pro Svaz účetních, který stál u zrodu systému certifikace a na základě smlouvy jej provozuje náš Institut (nutno dodat, že rovněž Komora auditorů naplňuje ve svém kvalifikačním systému tyto požadavky). Nezbytným prvkem profesní kvalifikace podle standardů IFAC je závazek každého certifikovaného účetního řídit se pravidly obsaženými v Etickém kodexu, tzn. dodržování profesních a etických norem. Vzorový Etický kodex vypracoval IFAC a v ČR jej na své podmínky rozpracovaly jak Komora auditorů, tak i Komora certifikovaných účetních. K tomu, aby si certifikovaný účetní udržel po celou dobu své kariéry vysokou kvalitu znalostí a praktických dovedností, slouží systém Kontinuálního profesního vzdělávání (KPV), v jehož rámci je povinen naplnit každoročně určité penzum přednášek, seminářů, samostudia či publikační a pedagogické aktivity.

Jak vidíte, systém certifikace vytvořený Svazem účetních se výrazně liší od různých rekvalifikačních kurzů nebo programů, které si říkají diplomované, certifikované atd.

Může se do systému certifikace přihlásit jakýkoli účetní nebo musí splňovat nějaká kritéria?

Systém certifikace umožňuje získat špičkovou kvalifikaci i naprostým začátečníkům, kteří se v něm naučí orientovat a osvojí si všechny potřebné znalosti i praktické dovednosti. Jedinou omezující podmínkou pro vstup do systému je dokončené středoškolské vzdělání. Zájemce o certifikát má možnost skončit v systému již po získání certifikátu 1. stupně „Účetní asistent“ nebo pokračovat dále až do 3. stupně „Účetní expert“.

Jak časově náročné je úspěšné absolvování této certifikace?

Doba, za kterou lze zvládnout jeden stupeň, se liší v závislosti na situaci adepta při vstupu do systému a samozřejmě také na jeho schopnostech. Záleží na typu školy, kterou vystudoval, protože řada zkoušek, které adepti absolvovali na střední nebo vysoké škole, může být uznána. Vzhledem k tomu, že počet zkoušek, na které může jít v červnovém nebo prosincovém termínu, si volí adept sám, záleží na něm, jak si studium rozdělí. 1. stupeň, ve kterém  splní také požadavky řízené praxe by měl zvládnout během 1 – 2 let. 2. stupeň je znatelně náročnější, některé zkoušky se rovnají úrovni státní závěrečné zkoušky v magisterském studiu na vysoké škole, proto záleží na individuálních možnostech adepta.

Při příležitosti 10. výročí existence systému certifikace programu se chystáte uspořádat seminář. Kdy se bude konat a na co se účastníci mohou těšit?

Jedná se o mezinárodní seminář na téma Vzdělávání a kvalifikace účetních, který pořádá několik institucí najednou. Tou nejdůležitější je Výbor pro mezinárodní vzdělávací standardy účetních (IAESB IFAC), který zasedá v Praze od 25. – 27.6.a seminář tak může 28.6. na toto zasedání navázat a profitovat z účasti předních světových odborníků na problematiku vzdělávání účetních. Na organizaci semináře se podílí Svaz účetních, Komora auditorů ČR a Institut a zúčastní se jej také naše nejdůležitější partnerské organizace, kterými jsou ACCA, Vysoká škola ekonomická – Fakulta financí a účetnictví a společnost Robert Half International. Seminář se bude konat v hotelu Angelo na Smíchově a v jeho průběhu vystoupí se svým příspěvkem předseda IAESB Henry Seville, prezidenti Svazu účetních a Komory auditorů, představitelé organizací účetních z Maďarska, Polska a Slovenska a další odborníci.

Zmínil jste se o zahraniční spolupráci, která je jednou z hlavních náplní Vaší práce v Institutu. Mohl byste nám tuto oblast přiblížit podrobněji?

Zahraniční spolupráce Institutu jde ruku v ruce s aktivitami Svazu účetních a jeho členstvím v různých mezinárodních organizacích. Mezi nejdůležitější partnery patří jednoznačně ACCA, velmi dobré vztahy máme i s Komorou účetních expertů Francie, která nám umožňuje návštěvy jejích kongresů a pořádá v ČR odborné semináře na témata, která si sami určíme. Výsledkem spolupráce s ACCA je uznání maximálního počtu zkoušek ze systému certifikace v případě vstupu certifikovaného účetního do systému ACCA. Svaz účetních se i díky realizaci systému certifikace stal v roce 1998 členem IFAC a krátce na to také členem regionálního uskupení European Management Accountants Association (EMAA), které sdružuje organizace účetních z Německa, Rakouska a Švýcarska a od roku 1999 také ČR. Výsledkem našeho členství je také uznání certifikátu 2. stupně „bilanční účetní“ v uvedených zemích jako ekvivalentu titulu „Bilanzbuchhlater“ nebo jeho obdoby.

Informace, které v rámci těchto organizací získáváme, ovlivňují výrazně i vývoj účetnictví v ČR a samozřejmě i postavení Institutu vůči konkurenci.

Jaké máte partnery v České republice a podle čeho si je vybíráte?

Za důležité považujeme spolupracovat se všemi institucemi, které působí ve vzdělávání účetních, pokud mají o spolupráci zájem. Je to především řada významnějších vysokých škol, se kterými nyní pracujeme na tzv. evaluaci zkoušek různých studijních oborů a možnosti jejich následného uznání v systému certifikace. To může napomoci studentům v orientaci ve výhodách systému certifikace.

Dále s námi spolupracuje mnoho soukromých vzdělávacích institucí, které nabízejí vzdělávání a přípravné kurzy pro zkoušky v systému certifikace a také personální agentury. Chceme, aby certifikovaní účetní našli náležité uplatnění a aby se i zaměstnavatelé od personálních firem dozvěděli, proč je výhodné zaměstnat kvalitního odborníka s certifikátem.

Tento týden jste se vrátil z konference ve Varšavě, jaké přinesla výsledky pro Institut?

Ano, společně s víceprezidentkou Svazu účetních a místopředsedkyní Komory certifikovaných účetních Ing. Mrkvičkovou jsem se zúčastnil konference polského Svazu účetních. Na tuto akci navazovalo ve Varšavě setkání představitelů středoevropských organizací účetních s vedením IFAC, zastoupeného prezidentem a výkonným ředitelem IFAC. Řešily se mimo jiné otázky aplikace IFRS pro malé a střední podniky, implementace nové 8. direktivy EU, potřeba legislativní podpory  kvalifikace profesních účetních a ochrany titulu profesní (certifikovaný) účetní, dále úkol vytvořit manuál tzv. „nejlepší praxe“ (best practice) pro malé a střední účetní firmy, ale také otázky kvality překladů IFRS pro účely úředního věstníku EU apod. Výsledkem jednání bylo posílení vztahů v rámci IFAC a zejména spolupráce v duchu společného postupu s okolními zeměmi v regionu, což je pro nás klíčovým bodem pro další rozvoj.

Čeho si Vy osobně ceníte na Institutu Svazu účetních?

Na prvním místě je to špičková úroveň, kterou si po celou dobu trvání drží mezi vzdělávacími organizacemi zaměřenými na účetnictví a udržuje si náskok před konkurencí. Dalším atributem je také etický kodex, který, ač není sepsán, dodržuje Institut  jako firma i v rámci vztahů zaměstnanců vůči svým partnerům, ale i konkurentům. Dodržení dohodnutých závazků a pravidel slušného, seriózního jednání dnes zdaleka není samozřejmostí.

Plánujete do budoucna nějaké nové vzdělávací programy?

Jistě, stále jsou před námi velké výzvy. Moment být první na trhu je však velmi důležitý, proto si nemohu dovolit o všech našich nadcházejících plánech mluvit. Rádi bychom na jeden větší projekt získali prostředky z fondů EU, avšak stále se setkáváme se zbytečnými výdaji na nesmyslné či nepotřebné programy, proto uvidíme, jak EU bude chtít prostředky na podložené vzdělávací programy dále vynakládat.

Nicméně zájemcům o novinky doporučuji nahlédnout do našeho katalogu pro druhé pololetí, který zveřejníme na internetu koncem června  - www.svaz-ucetnich.cz/isu.

 

Doplňující otázky:

Jaký je Váš životní postoj?

Především je to být schopen říct sám o sobě, že jsem se v každé situaci zachoval čestně a poctivě a aby si totéž o mě mysleli i ostatní. V nedávném rozhovoru jsem si uvědomil, jak je důležité ctít zásady poctivého jednání a jak důležité je toto jednání podporovat, protože je obecně považováno za nevýhodné a za slabost.Také bych dodal, že vždycky rád pomáhám dobré věci a tou je určitě systém certifikace účetních.

Jaká osoba/osobnost Vás v životě něčím ovlivnila?

Určitě to bylo několik učitelů na všech stupních škol, ale nejvíc mi dal můj otec, který již nežije. Právě jeho smysl pro čest, poctivost a ochota pomoci druhým byly vlastnosti, pro které si ho lidé vážili a měli ho rádi.

Jakou zemi byste rád procestoval?

Láká mě Latinská Amerika. Jednou se tam určitě podívám.

Co na lidech nesnášíte?

Když vás „podrazí“ a pak se s vámi naoko s úsměvem baví, jako by byli vašimi nejbližšími přáteli.

JUDr. Věroslav Sobotka

Vystudoval právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kterou zakončil doktorátem se specializací na mezinárodní právo. V letech 1990 – 1995 působil jako konzul v Bruselu, Miláně a Benátkách. Od roku 1996 pracuje ve Svazu účetních a Institutu Svazu účetních a.s., kde se věnuje mezinárodní spolupráci, marketingu a je odpovědným redaktorem Bulletinu Institutu Svazu účetních. Kromě toho zastává funkci tajemníka prezidenta Svazu účetních a je členem představenstva Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR. Tuto organizaci zastupuje v právním výboru UEAPME, což je mezinárodní asociace organizací malých a střeních firem. Hovoří anglicky, francouzsky, italsky, rusky a částečně německy a španělsky, což mu umožňuje realizovat se i na mezinárodních projektech.