Rozhovor s Petrem Skondrojanisem, ředitelem Agentury Student

Petr Skondrojanis

Od kdy se zabýváte Temporary Help?

Pokud je otázka směrována na mne osobně, tak přibližně od roku 1996. Pokud se otázka týká Agentury STUDENT, tak odpověď zní od roku 1994, kdy byla agentura založena.

Kolik máte v ČR poboček, popřípadě plánujete nějaké a kolik zaměstnanců?

Do letošního roku jsme žádnou pobočku neměli. Letos v září jsme však „konečně“ otevřeli druhou kancelář, a to konkrétně v Dejvicích přímo v areálu vysokých škol. Výraz „konečně“ jsme použil záměrně, protože rozhodnutí založit tuto pobočku jsme učinili již před dvěma lety, ale realizace byla o trochu složitější, než jsme předpokládali. Tuto pobočku jsme otevřeli hlavně proto, abychom pokryli požadavky i těch zájemců, pro které naše centrála byla daleko a nemohli nás navštěvovat tak často, jak by jim to vyhovovalo. Týká se to hlavně studentů z okolí Dejvic a studentů ubytovaných na VŠ kolejích Suchdol.

O pobočkách v ostatních městech neuvažujeme, jednak proto, že agentur v těchto městech již působí poměrně hodně a za druhé pořád máme co zlepšovat v Praze, kde máme poměrně uspokojivou část trhu.

S kolika lidmi máte uzavřen pracovně právní vztah na dočasnou výpomoc za rok, měsíc (přibližně), den (přibližně)?

Aktivně prostřednictvím naší agentury pracují přibližně 4 tisíce studentů ročně, měsíčně se to poměrně liší podle zakázek a netroufám si odhadnout průměrné číslo uzavřených dohod, ale denně zajistíme průměrně 200 směn.

Jaký typ firem využívá vašich služeb?

Takový typ firem, které flexibilně vykrývají své personální potřeby brigádníky, abych byl ještě přesnější brigádníky – studenty, protože naše agentura spolupracuje z 95% se studenty.

Jedná se z velké části o výpomoci s menší náročností na odbornost, ale zajišťujeme čím dál častěji i odbornější pozice, což je důvod proč se v současnosti z velké části orientujeme spíše na administrativní pozice, na kterých je již vyžadována jistá úroveň například jazykových znalostí.

Proč vás tyto společnosti využívají?

Společnosti, které využívají dočasnou pracovní výpomoc, kladou důraz na flexibilitu a přesné rozložení personálních nákladů v závislosti na potřeby svých zákazníků. Agentury poskytující tuto službu, šetří těmto společnostem čas a finanční prostředky, dokáží pružně reagovat na jejich potřeby ať už se jedná o sezónní práce, krátkodobé projekty či jen náhrady za chybějící kmenové zaměstnance například v dobách dovolených či absence z důvodu onemocnění.

A proč naši klienti využívají právě naší agenturu? Z mého pohledu hlavně proto, že jsme schopni na základě svých zkušeností poskytnout jistou stabilitu a garance. Zároveň jsme se naučili, že svým klientům musíme vycházet vstříc i systémově tak, abychom se přizpůsobili jejich aktuálním potřebám. Zkrátka neposíláme svým klientům pouze pracovní sílu, ale snažíme se, aby  forma zajištění byla co nejefektivnější a rizika, která se zajištěním pracovníků souvisí, byla co nejmenší a přijatelná.

V čem spatřujete největší potíže Temporary Help?

Za prvé bych rád uvedl, že i když někteří tvrdí, že tato služba skomírá, tak já jsem přesvědčen, že je spíše teprve ve svých začátcích a prodělává si své dětské nemoci. Překážek, které tento vývoj brzdí je z mého pohledu několik. Za prvé nedostačující legislativní zázemí. Za druhé přílišné byrokratické zatížení a nepružnost souvisejících státních institucí (ještě pořád musíme nosit přihlášky zaměstnanců na úřady osobně, nebo je odesílat poštou, přitom elektronická komunikace umožňuje mnoho zjednodušení). Za třetí v mnoha společnostech není tato služba zatím považována za plnohodnotný personální nástroj. A v neposlední řadě nastavení parametrů této služby velkými zahraničními personálními agenturami, které ji mnohdy představí jako neflexibilní, nespolehlivou či příliš drahou službu, protože se temporary help zabývají spíše okrajově.

Jaký předpokládáte vývoj v Temporary Help v dalších letech?

Jak jsem již zmínil, tato služba se rozvíjí a já věřím, že procento využití dosáhne úrovně v  Evropské Unii. S tím souvisí i vývoj kvality této služby. Jak jsem se dočetl v článku napsaném JUDr. Jouzou, v roce 1999 bylo prostřednictvím agentur umístěno 1,5% všech pracujících v Evropské Unii a to není malé číslo. Doufám také, že tato služba dostane své legislativní parametry aniž by byla nijak omezena.

V čem spatřujete vaše největší nedostatky a vaší konkurence?

Pokud se nebudete zlobit přeformuloval bych tuto otázku a odpověděl bych Vám spíše na to v čem spatřuji obecně nedostatky agentur, které poskytují tuto službu. Dle mého názoru je značným nedostatkem neschopnost rychle se učit již osvědčeným metodám a postupům a také sveřepé trvání na tom, že můj postup je ten správný a kdo ho nechce přijmout ať se poohlédne jinde. Já do toho občas také sklouzávám a snažím se, včas si uvědomit, že když to někdo jiný dokáže, tak musí existovat takový postup, kterým to dokáži také. Dále si myslím, že mezi agenturami existuje nepřiměřená rivalita. Samozřejmě mne netěší, když si náš klient objedná náhle pracovní výpomoc u konkurenční agentury, ale mohu se zlobit pouze sám na sebe a zamyslet se nad našimi vlastními pracovními postupy. Ale neschopnost učit se od své konkurence je obecně problémem naší republiky. 

Máte představu kolik je konkurenčních firem v Praze, ČR?

Mlhavou. Agentur specializujících se na dočasnou pracovní výpomoc je mnoho a liší se velikostí kvalitou služeb a také cenou. Mne zajímají pouze ty agentury, se kterými se mohu porovnávat z hlediska kvality služeb. Takže přibližně deset, samozřejmě nepočítám personální agentury, které se dočasnou pracovní výpomocí zabývají pouze okrajově. 

Jak se díváte na plánované změny v oblasti Teporary help, které připravuje MPSV?

Výše jsem se zmínil, že doufám, že dočasná pracovní výpomoc získá svůj legislativní rámec. Legislativa upravující působení  agentur poskytujících dočasnou pracovní výpomoc by měla být funkční a objektivní a nesnižovat to, co je hlavní doménou této služby, její flexibilitu. Bohužel přesně to plánované změny způsobí, pokud budou v takovém znění přijaty.

Uzavíraní smluvních vztahů v trojúhelníku „zaměstnavatel (agentura) – zaměstnanec agentury – uživatel (firma, která zaměstnance agentury využívá)“ bude administrativně mnohem náročnější a tím tato služba ztratí svou flexibilitu a zároveň bude mnohem dražší. Již nebude možné využít pracovníky agentury na 1 den, zrovna ve chvíli, kdy firma tyto pracovníky potřebuje například ke zkompletování zakázky tak, aby tuto zakázku včas předala a dostála tak svým závazkům vůči klientovi.

Připravované změny řeší problematiku jen z poloviny a navíc agentury diskriminují, tím, že jim zakazuje využívat dohody konané mimo pracovní poměr ačkoliv firmám tato možnost zůstává.

V čem se domníváte, že by se měla změnit legislativa?

Legislativa by měla hlavně vycházet z toho v jakých situacích je agentura využívána. Agentury poskytují pracovníky převážně krátkodobě, mnohdy i pouze na několik hodin. Proto by měly být zkvalitněny komunikační kanály mezi agenturou jako zaměstnavatelem a  příslušnými státními institucemi, u kterých má zaměstnavatel registrační povinnost. Administrativa s tím související by měla být zjednodušena natolik, aby přispívala k rozvoji této služby a ne aby poskytování této služby omezovala. Nemyslím si, že argument, že využívání dočasných pracovníků přispívá k nárůstu nezaměstnanosti je na místě. Pracovní úřady nejsou schopny nabídnout firmám flexibilně potřebný počet odpovídajících pracovníků a už vůbec ne na krátkou dobu. 

Dále, s ohledem na množství studentů, které agentury ročně zaměstnají (přibližně 200 – 300 tisíc z celkových 450 tisíc), by mělo být na tento údaj pamatováno a studenti by měli být určitým způsobem zohledněni. Vzhledem k absenci podpůrných programů, které by studentům umožňovali pohodlně dosáhnout vzdělání, jsou studenti nuceni si na své studium vydělat vlastními silami. Agentury jim poskytují potřebný prostor k tomu, aby nemuseli trávit většinu času hledáním brigády. Nerad bych se dočkal toho, že naše společnost spadne z té vysoké příčky vzdělanosti, kterou si celosvětově udržuje. Připravované změny způsobí, že si vzdělání nebude moci dovolit každý, kdo je ochoten si na něj prací vydělat.

Začnete působit i v oblasti vyhledávání do trvalých pracovních poměrů?

Zatím se přímým vyhledáváním zabýváme pouze nadstavbově pro své dlouhodobé klienty. U toho bychom rádi zůstali. Zároveň bychom rádi tuto službu, byť okrajově, poskytovali na co nejlepší úrovni a tím svým klientům nabídli co nejkomplexnější personální služby. Zaměřujeme se hlavně na absolventy.

Jaké další plány jako společnost máte do budoucna?

Poskytovat i nadále služby na co nejlepší možné úrovni a tuto úroveň na základě zkušeností neustále zvyšovat.

Osobně bych se rád věnoval také nově vzniklé asociaci pracovních agentur (APA), která by měla sjednocovat většinou české pracovně – personální agentury, které spolupracují se studenty a absolventy. Rád bych, aby tato asociace byla pro její členy pojítkem, které podpoří jejich rozvoj na základě sdílení informací a poznatků, poradenství atd.

Co byste vzkázal našim čtenářům?

Úspěšné splnění všech cílů, osobních i pracovních.

Děkuji za odpovědi, Jan Turek