Rozhovor s Petrem Bambuchem, spolumajitelem společnosti Kovar

Se spolumajitelem společnosti Kovar s.r.o. Petrem Bambuchem hovořila Zuzana Čempelová o tom, jak je obtížné čerpat prostředky z evropských fondů na vzdělávání a jak vybrat správnou vzdělávací společnost. Ale třeba také o netradičních benefitech pro zaměstnance a o receptu jak dosáhnout 80% exportu.

Společnost Kovar s.r.o. oslaví v letošním roce „18té narozeniny“. Vzpomenete si ještě na své začátky? A na těžké momenty, kterými jste jako společnost prošli?

Začátky byly těžké zejména tím, že nám chyběl kapitál. Investiční a provozní úvěr jsme získali, jen když jsme ručili svými rodinnými domy a toto ručení musely podepsat i manželky společníků.

Ke kulatému výročí jste dostali „dárek“. V celostátním finále prestižní soutěže o Firmu roku 2009 jste se umístili na 3.místě. Čemu tento úspěch připisujete? A co pro vás znamená?

Úspěch se dostavil díky velkému osobnímu nasazení všech společníků. Tím, že jsme neustále investovali do firmy, do nových prostor s novými technologiemi a také do vzdělávání zaměstnanců. Zároveň za úspěch považuji 80% export našich výrobků. 3.místo v soutěži Firma roku pro mne osobně znamená ocenění mé dlouholeté práce ve vedení firmy.

Pokud byste měli dát tři rady, jak být úspěšní jako vy. Jaké rady byste dali?

Řídit se při rozhodování zdravým selským rozumem. Nebát se riskovat, když věřím v úspěch. Vybrat si dobré spolupracovníky a osobním přístupem nadchnout všechny zaměstnance pro práci.

 Na jakých principech stavíte váš přístup k zaměstnancům?

Zaměstnance zapojujeme do dění ve firmě. Je nutné je informovat o úspěších i nezdarech. Důležité je jednat s lidmi jako rovný s rovným. Snažíme se chápat lidské potřeby a problémy.

Jak máte ve firmě nastaven systém přijímání a adaptace nových lidí?

Noví lidé jsou po přijetí svěřeni k zaučení na dané profesi/pozici po dobu 3 měsíců. Potom je provedeno vyhodnocení spolu s přímým nadřízeným. Osvědčí-li se, je přijat na dobu neurčitou, kdy se vyhodnocují jeho výsledky práce, přístup k řešení problémů, chování ve firmě.

Jaké znalosti a dovednosti u svých zaměstnanců cítíte jako důležité?

Dobrý, loajální zaměstnanec, který má zájem se odborně, jazykově vzdělávat je pro firmu velkým přínosem. Zároveň dovede chápat měnící se potřeby firmy a tomu přizpůsobit své osobní postoje.

S tím souvisí má následující otázka. Právě ve vaší firmě probíhá vzdělávací projekt pod názvem „Vzděláváním k rozvoji  KOVARU  II“. Již dříve mu předcházel projekt „Vzděláváním k rozvoji  KOVARU “. Evidentně se tyto vzdělávací projekty osvědčily. Můžete nám prozradit kdo, a jakým vzděláváním během něj projde?

První projekt byl zaměřen na proškolení téměř celé firmy a trval dva roky. Jednalo se o proškolení jak THP, tak i dělníků. Druhý projekt je zaměřený také na THP i dělníky, ale již jsou přesně vyspecifikovány jednotlivé kurzy a školení. Svářeči projdou rekvalifikačním kurzem svařování, montážní dělníci školením na konstrukce Fermacell a dělníci v lakovně školením na metody lakování. V obou projektech jsme se zaměřili na zvýšení jazykových dovedností pro obchodní a konstrukční oddělení, ale i posílení měkkých dovedností našich obchodníků a manažerů společnosti. Ale v co nejvíce doufáme, je vzdělávání k zavedení štíhlé výroby, kde souběžně s tímto vzděláváním budou implementovány prvky a principy metod průmyslového inženýrství, zavedena nová organizace práce a inovovány výrobní procesy. Do tohoto procesu se budou muset zapojit všichni zaměstnanci naší společnosti.

Oba projekty byly spolufinancovány Evropských sociálním fondem. Jaké jsou vaše zkušenosti s přípravou a následnou realizací projektů?

S přípravou projektů nám vždy pomáhala externí firma. Přesto byla příprava veškerých materiálů, zjišťování, jakých cílů bychom rádi dosáhli a plánování všech kurzů přece jen na nás. Důležité však je především uvědomit si, jak je neustálé vzdělávání důležité a jaký efekt toto bude mít na zaměstnance a celou firmu. Proto realizace prvního projektu nebyla příliš obtížná. Druhý projekt je na svém začátku, ale i zde doufáme, že vše proběhne podle našich představ.

Svým zaměstnancům nabízíte poměrně netradiční benefity. Poskytujete spoření ve vnitropodnikové záložně, dále pak bezúročné půjčky, odměny při odchodu do důchodu, oslavě padesátin nebo svatbě. Můžete nám více přiblížit vás systém benefitů?

Diferenciace odměn při dovršení 50 let věku při trvání zaměstnaneckého poměru:

3 roky     a více      3 000,-- Kč

 

5 let a více                5 000,-- Kč

 

10 let a více            10 000,-- Kč

 

   

Diferenciace odměn při odchodu do starobního důchodu při trvání zaměstnaneckého poměru:

5 let a více              5 000,-- Kč

 

10 let a více          10 000,-- Kč

 

15 let a více          15 000,-- Kč

 

 

Příspěvek při uzavření manželství při trvání zaměstnaneckého poměru:

2 roky a více            5 000,-- Kč

Jak je obtížné vybrat správnou vzdělávací společnost, která bude vzdělávání zajišťovat? Jak jste postupovali vy?

Pravdou je, že v naší zemi je spousta vzdělávacích agentur. Postupovali jsme podle zákona, tedy na základě výběrových řízení. Oslovili jsme vzdělávací agentury jak ve Zlínském kraji, tak některé i mimo kraj. Prvním kritériem pro nás bylo, aby agentura splnila všechny požadavky stanovené výběrovým řízením. Poté jsme si na základě referencí pozjišťovali spokojenost jiných, nám výrobně podobných, firem. A na základě těchto skutečností jsme vybrali firmu, která pro nás tato vzdělávání uskutečňuje.

Jak jste zajistili, aby bylo vzdělávání účinné, efektivní?

Po uzavření smlouvy se vzdělávací agenturou, jsme probrali témata a podrobnější obsah kurzů, která pro každou skupinu připravit. Je jisté, že jinak musíte připravit kurz pro manažery společnosti a jinak pro střední management. Dalším důležitým bodem bylo uskutečnit kurz mimo prostory firmy, neboť se nám v minulosti stávalo, že se pracovník plně nesoustředil na školení, ale byl myšlenkami stále u svého stolu a v pracovním procesu. Dále byla důležitá zpětná vazba s účastníky. Jak byli spokojeni, co jim to přineslo a hlavně, jestli to co se dozvěděli, použili i v praxi.

Jste poměrně  úspěšní také v zahraničí. Na jakých trzích působíte? Lišila se nějak strategie jak jednotlivé trhy obsadit?

Působíme především na německém trhu, naše kontejnery však putují také do Rakouska, Švýcarska, Finska, Norska či do Francie.

Na těchto náročných trzích je třeba překonat počáteční nedůvěru k „firmě z východu“ výbornou jazykovou vybaveností a následně přesvědčit kvalitou svých výrobků. Individuální přístup je v souvislosti s naší kusovou speciální výrobou základním předpokladem.

Jak jste se vypořádali s multikulturními rozdíly? Komplikovaly vám v něčem práci nebo je postupná globalizace stírá?

Kulturní rozdíly v rámci EU nejsou příliš velké. Samozřejmě se setkáváme s drobnými odlišnosti, které se projevují spíše při osobním kontaktu během obchodních jednání.

Z kulturních odlišností se snažíme především poučit a vybrat z nich takové, které by pro firmu byly přínosem. Jako příklad bych zde uvedl pověstnou německou dochvilnost a pořádkumilovnost – tato vlastnost prospěje jak manažerovi v jeho práci, tak firmě celkově. 

Petr Bambuch (62)

jednatel společnosti Kovar Leskovec

V roce 1992 spolu se dvěma společníky založil společnost Kovar, která vyrábí speciální celosvařené ocelové kontejnery. Z devadesáti procent je vyváží do zahraničí, orientuje se zejména na německý trh. Spolupracuje i s firmami Siemens nebo ABB. Vyučil se kovářem, před rokem 1992 pracoval v kovovýrobě. Je ženatý a má dvě dospělé děti, které pracují ve stejné firmě. Ve volném čase se věnuje hlavně včelaření a myslivosti, rád chodí do volné přírody.

Pro HR server Zuzana Čempelová