Rozhovor s Ludmilou Maškovou, personální manažerkou společnosti Bochemie

Společnost Bochemie je na českém, ale i světovém trhu známá především řadou výrobků spojených s péčí o domácnost a čistotou vůbec nabízených pod značkou SAVO a dalšími dnes již neméně známými značkami. Udržet si své místo na trhu, kde na sebe naráží nabídka s poptávkou, se společnosti podařilo jenom díky schopným a efektivně pracujícím zaměstnancům. O jejich výběr a spokojenost se ve společnosti Bochemie starají lidé, kteří nejen, že rozumí dané problematice, ale především chápou potřeby a cíle zaměstnanců. Oslovila jsem personální manažerku paní Mgr. Ludmilu Maškovou, aby mi přiblížila její cestu k personalistice a odpověděla na řadu dalších otázek týkajících se lidských zdrojů.

Cesta životem je pro každého z nás cestou plnou více či méně příjemných událostí. Jsou jedinci, kteří mají v životě tzv. na růžích ustláno a pro jiné je život neustálým bojem. Do jaké kategorie byste se zařadila? A co vás přivedlo na profesní dráhu v oblasti, která je na jedné straně velmi náročná a na druhé straně neskutečně zajímavá, a to především oním každodenním kontaktem s lidmi?

Vše je otázkou životního postoje a pohledu na svět. Je sklenice poloprázdná nebo poloplná? Má cesta k personalistice byla víceméně náhodná. Na vysoké škole jsem měla příležitost poznat personální práci v jedné společnosti, která se zabývala výběrem zaměstnanců, tréninkem a vzděláváním včetně personálních auditů a nastavováním personálních procesů. S ohledem na můj vystudovaný obor se mi personalistika jevila jako nejlepší možnost vlastní seberealizace. Osobně jsem k personalistice v minulosti neinklinovala. Celé dětství jsem prohlašovala, že budu doktorka. Nicméně poté, co mi má babička ukázala jizvu po operaci ledviny, jsem svůj záměr být lékařkou rychle opustila.

Základním zdrojem prosperity firmy jako takové, jsou lidé. V pracovním vztahu, tedy zaměstnanci. Z toho vyplývá, že vedení společností by se mělo zajímat jejich názory a mírou spokojenosti. Zajímáte se u vás ve společnosti, o to, co si lidé myslí, jak jsou spokojeni s prací, podmínkami, kolektivem či jakého dalšího posunu by chtěli dosáhnout?

Určitě ano. Každým rokem provádíme v Bochemii průzkum spokojenosti zaměstnanců. Průzkum je anonymní a je určen pro všechny zaměstnance společnosti. Účast zaměstnanců v loňském průzkumu byla více než 75%, což nás také velmi těší. Dotazník je rozdělen do několika segmentů a zaměřuje se převážně na motivaci zaměstnanců, spokojenosti s prací, pracovním prostředím, pracovními vztahy, poskytovanými benefity, systémem vzdělávání, kariérním růstem a také se zaměřujeme na celkovou spokojenost v Bochemii v porovnání s ostatními společnostmi v regionu.

V české společnosti jsou alternativní úvazky sice známé, ale poměrně málo využívané. Jaký je váš názor na alternativní úvazky? A myslíte si, že představují pro ekonomiku přínos nebo jsou spíše administrativní přítěží?

Vzhledem k tomu, že jsme obchodně výrobní firma s třísměnným provozem, jsou u nás alternativní úvazky využitelné pouze pro TH pracovníky. Alternativních forem úvazku využíváme vždy po domluvě se zaměstnancem, s jeho/jejím nadřízeným a s ohledem na organizaci daného útvaru.  Nemyslím si, že by alternativní úvazky byly administrativní přítěží, agenda kolem zkráceného úvazku nebo plného úvazku je totožná. Přínos v alternativním úvazku vidím především u zaměstnance, který je pro společnost klíčovým a může vykonávat pracovní činnosti i mimo pracoviště nebo s omezeným pobytem na pracovišti.

Domnívám se, že optimálně zvolená motivace zaměstnanců vede k jejich loajalitě a současně k vyšším pracovním úkolům. Máte podobný názor? Oblíbenou motivací jsou dnes tolik diskutované benefity. Jaké benefity jsou u vašich zaměstnanců těmi nejvíce vítanými?  A naopak, které považujete vy osobně za nejvíce přínosné a případně z jakých důvodů?

Z loňského průzkumu spokojenosti se potvrdil dlouhodobý trend, který v Bochemii vládne a to, že nejoblíbenějšími benefity je následující trio včetně zachování pořadí:

1. roční odměna nebo bonus

2. příspěvek na dovolenou, pobytové zájezdy

3. jeden týden dovolené navíc

Osobně považuji za nejvíce přínosné hlavně ty benefity, které zajímají zaměstnance. Nabízet benefity, o které nikdo nestojí, nevidím jako smysluplné.

Nepochybuji o tom, že jako většina personalistů jste si vědoma, že neustále vzdělávání zaměstnanců přináší dané společnosti užitek. Jakým způsobem probíhá vzdělávání zaměstnanců ve vaší společnosti? Chystáte se nebo jste již využili některý z nabízených programů na podporu vzdělanosti, případně s jakým výsledkem?

Vzdělávání zaměstnanců probíhá asi jako ve většině společnosti na bázi ročních vzdělávacích plánů, výstupů z hodnocení pracovníků, vzdělávání v rámci nových projektů ve společnosti nebo vzdělávání uložené zaměstnanci a zaměstnavateli ze zákona. Velmi intenzivně se také věnujeme vzdělávání v oblasti cizích jazyků. Současně jsme také na podporu vzdělávání využili dotace z EU. Zapojili jsme se do výzvy „Školení je šance“ a získali dvě dotace zaměřené na vzdělávání a odborný rozvoj zaměstnanců.

Vychovat si zaměstnance k obrazu svému a především k potřebám společnosti je cesta, kterou zvolila již řada společností. V tomto případě mám na mysli výběr zaměstnanců již coby studentů. Proto se nemohu nezeptat, zda nabízíte studentům možnost získání praxe? A jste připraveni, poskytnou šikovným studentům nabídku ve formě pracovní příležitosti?

Práce se studenty, absolventy škol má v naší společnosti již dlouholetou tradici. V rámci jednoho z programů nabízíme absolventům převážně chemických oborů ale i ekonomických oborů možnost získání zaměstnání v Bochemii. Běžné jsou také praxe, stáže a exkurze. Dále velmi úzce spolupracujeme s místními středními a vysokými školami se zaměřením na chemii. Bochemie je již dalo by se říci tradičním generálním partnerem oblíbené akce pro děti a studenty s názvem „Chemie na hradě“. Letos se chystá jubilejní pátý ročník. Akce probíhá na konci června na Slezskoostravském hradě a návštěvníci se mohou těšit na řadu zajímavých aktivit připravených právě naší společností.

Legislativa existuje, aby dávala věcem řád a usměrňovala tak společnost v mezích, které jsou z pohledu zákonodárců pro stát ještě přínosné. Ovšem ne vždy jsou všechny normy, jak pro společnost, tak i pro podnikatelské subjekty přínosné. Dokážete si vybavit, který z předpisů či jiných rozhodnutí stanovených zákonodárci uškodil rozvoji vaši společnosti?

Jedním z problémů, který je momentálně velmi živě diskutován také v médiích, je souběh pracovního poměru odborného ředitele a zároveň výkon funkce člena statutárního orgánu. Nicméně věřím, že selský rozum nakonec přece jenom zvítězí a celá záležitost se vyřeší v souladu s běžnou praxí.

Nejen prací je člověk živ. Součástí života je také odpočinek. Jakým způsobem relaxujete? Co vás dokáže nejvíce tzv. nakopnout a naopak, co vám stoprocentně zkazí náladu?

Náladu mi stoprocentně vždy zkazí lidská hloupost a nepokora. Nakopnutím je naopak situace, když se dílo podaří, jak by mělo a navíc ještě k tomu s úsměvem.

 Pro HR server Jaroslava Fuksová