Rozhovor s Liborem Zezulkou, viceprezidentem společnosti Amilo Car

Rozhovor Zuzany Čempelové s viceprezidentem Amilo Car a.s. Liborem Zezulkou o tom, že s „čistou hrou“ se dá v Čechách uspět, o ocenění Byznys rebel roku 2009 ve Zlínském kraji, který jim jejich práce vynesla a jiných tématech.

1. Amilo car na trhu působí od března 2008. Za poměrně krátkou dobu (1,5 roku) jste si stihli udělat dobré jméno. Co je podle vás pro dobré jméno společnosti důležité? A co a kdo se skrývá za jménem Amilo car?  

Dobré jméno vnímám jako zrcadlo, které firmě nastavují klienti. A s jeho podobou se to má stejně jako s podobou člověka. Pokud neudělá nic proto, aby vypadal alespoň trochu k světu, dostane v zrcadle odraz ušmudlance, za kterým se budou lidi na ulici otáčet maximálně proto, že smrdí. Amilo car se na svou podobu v zrcadle dívá hodně kriticky a kdykoliv vidí možnost něco vylepšit, udělá to. Nechceme se dostat do fáze narcisů zaslepených svou vlastní krásou, ale společnosti schopné v kteroukoliv dobu kriticky zhodnotit, jak vlastně navenek vypadá a působí. Tedy tento odraz toto vnímání klientů značky Amilo car byl od začátku jeden z nosných pilířů celé naší strategie. A jsme velice rádi, že to nese ovoce. Co se týče lidí, říkám vždy s oblibou – je nás málo, ale o to víc se snažíme. Každopádně vše, čeho jsme dosud dosáhli, je kolektivním dílem a každý z našeho týmu na tom má svůj velký díl.

2. Působíte v oblasti prodeje automobilů, kde se může zdát trh přesycený. Proč jste se rozhodli právě pro tuto „branži“?

Upřímně řečeno to osobně s tou přesyceností nevidím tak černě. Ostatně kdybych viděl, Amilo car nikdy nevznikne. Jde o to, že za přesycený trh považuji situaci, kdy na trhu velikosti toho českého působí stovky subjektů, které dokáží svým klientům nabídnout špičkové služby na úrovni těch nejlepších showroomů např. v Německu, Velké Británii, Itálii nebo třeba USA. U nás ovšem taková situace není a podle toho, s čím jsem denně konfrontován, jsem přesvědčen, že ani v nejbližší době nebude. V tomto prostředí se potom otevírá velký prostor pro Amilo car.

3. Neobávali jste se toho, že je již trh obsazen? Měli jste od počátku jasnou představu, jak se v této konkurenci prosadíte? Věděli jste, čím se chcete od konkurence odlišit?

Bude to znít hodně sebevědomě, ale opravdu neobávali, a to z důvodů, které rozvádím v předchozí odpovědi. K našemu relativními klidu (samozřejmě největší boj se odehrával na poli finančním a provozním) přispěla právě i skutečnost, na kterou se ptáte. Ano, měli jsme zcela jasnou představu o tom, čím se chceme odlišit, jak bude vypadat náš korporátní styl, s jakým balíkem služeb budeme startovat a jaké poselství vyšleme směrem k našim zákazníkům. A to bylo – zasloužíte si víc.

4. Představy a plány jsou hezká věc, ale těžší je jejich realizace. Co bylo nejtěžší pro vás? A je něco, co byste podruhé neudělali?

Za značkou Amilo car stojí malý, ale troufám si dnes říci velmi efektivní tým lidí, které charakterizuje hlavně to, že mají auta rádi a rozumí jim. Samozřejmě jsme v průběhu prvních měsíců udělali několik přešlapů, investovali do některých věcí zbytečně a jinde naopak investovat měli a neinvestovali, velkým problémem se ukázal výběr vhodného personálu a nastavení procesů interní komunikace. Ono se to nezdá, ale načasovat vše tak, aby od okamžiku potvrzení objednávky došlo v klientem stanovaného termínu k předání auta v kvalitě Amilo car, není snadné. My považujeme předání každého auta za malou slavnost, což ovšem vyžaduje stoprocentní koncentraci a nasazení všech zúčastněných. 

5. Ale úspěch se dostavil. V podobě mnoha spokojených klientů a nyní také ve formě ocenění Byznys rebel roku 2009  ve Zlínském kraji. Co pro vás toto ocenění znamená?

Spokojení klienti jsou vizitka naší práce a samozřejmě i ta nejlepší reklama. Byznys rebela si pochopitelně také velmi vážíme a doufáme, že bude mít jakousi funkci majáku. To znamená že nasměruje klienty, kteří na často hodně záludném a krutém českém trhu tápou a hledají někoho, kdo s nimi bude hrát čistou hru. A tu my hrajeme za všech okolností. 

6. Co vám k tomuto úspěchu pomohlo? Kdybyste měl dát tři dobré rady, které by to byly?

Myslím, že bohatě stačí jedna. Dělat vše na sto procent, s láskou, odhodláním a nasazením a hlavně hrát se zákazníky čistou hru. Klient není nepřítel, naopak. Kdo to nechápe, nemá na trhu co dělat.

7. Jedním z vašich hesel je „Potřeby zákazníků jsou smyslem našeho života.“ Z něj i ostatních je patrné, že jste výrazně zákaznicky orientovaní. Jak se vám daří, aby se tímto heslem řídili vaši zaměstnanci?

Daří, ale velmi pomalu. Nebojím se přiznat, že jsme v této oblasti udělali na začátku několik přešlapů, které se díkybohu celkem brzy vysvětlily a umožnily nám dostat se tam, kde jsme dnes. A dnes jsme v bodě, kdy máme malý, ale velmi efektivní a výkonný tým v čele s ředitelem autosalonu Tomášem Vrajem. Troufám si říct, že tento tým velmi dobře chápe nutnost zákaznické orientace (už kvůli současné hospodářské situaci) a daří se mu tuto vizi velice dobře naplňovat. A za to si zaslouží velký dík.

8. Jak vybíráte pro vaši společnost vhodné zaměstnance? A jak probíhá jejich adaptace?

Řekl bych, že celkem standardním způsobem. První nábory probíhaly skrze specializované servery nutno podotknout za špičkové asistence Úřadu práce ve Zlíně, s aktuálními personálními požadavky se chceme z mnoha důvodů (v čele s časovými) obrátit na personální agenturu.

9. Které znalosti, dovednosti jsou podle vás důležité a tedy je u svých zaměstnanců posilujete? Jakou formu volíte?

Požadavky na schopnosti a dovednosti se samozřejmě liší v závislosti na pracovní pozici, ale faktem je, že existuje jedna zásadní podmínka, přes kterou u nás zkrátka nejede vlak. Jde o chuť pracovat. Zní to asi banálně a možná i hloupě, ale divila byste se, kolik lidí má dnes představu, že nastoupí do zaměstnání, dostane firemní mobil, hromádku stravenek, v ideálním případě ještě auto a navrch toho všeho svatý pokoj. Že si tam zkrátka ten pracovní den a týden nějak odsedí, pak přijde víkend, dovolená prázdniny a bude dobře. Já s Milanem (spolumajitel) vždy nově příchozím říkám – sneseme vám modré z nebe, pokud do toho tady dáte všechno. A to není žádné klišé, protože máme-li dobrý tým, postavíme jeho potřeby nad ty naše.  V několika případech to zafungovalo a opravdu se nám podařilo najít lidi motivované, schopné, odhodlané pracovat, přicházet s novými nápady a posunovat firmu dál. V jiných případech to skončilo u těch stravenek, víkendů a dovolených. 

10. Snažíte se být zajímavým partnerem pro své zákazníky a velmi dobře se vám to daří. Jste podobně zajímaví také pro své zaměstnance?

To je samozřejmě otázka hlavně na ně, ale my máme co se motivace týče jasno. Je tu krásné firemní auto, jsou tu telefony, různé teambuildingové akce, ale je tu i možnost podílet se na úspěchu firmy formou podílů na zisku, plánujeme zaměstnanecké akcie atd.

11. Vypadá to, že vše co si naplánujete, se vám podaří zrealizovat. Prozradíte nám něco z vašich plánů do budoucna?

Uvádět myšlenky v život se nám daří, někdy s dosti velkým zpožděním, ale daří. S komerčním úspěchem to je samozřejmě vždy o poznání horší. Naštěstí kolega Milan společně s ekonomkou Ing. Jurovou mají tyhle věci pevně ve svých rukou, takže mě zůstává čistá hlava na marketing. Na tomto poli chystám několik překvapení, to první snad už můžu prozradit. Jde o výstavu netradičních plastik s automobilovou tematikou jednoho mladého talentovaného umělce Ondřeje Karpaše. Ta proběhne přímo v prostorách našeho autosalonu, a to 3. prosince 2009. Rozvojové plány s ohledem na konkurenci asi není úplně vhodné rozebírat, takže zůstaňme u konstatování, že současný stav není finální a určitě bude o Amilo car slyšet i v budoucnu. 

Mgr. Libor Zezulka

Vzdělání:

Absolvent University Tomáše Bati ve Zlině

Praxe:

2008 – dosud       AMILO CAR, a.s. - viceprezident

2008 – dosud       Axel Springer vydavatelství - marketing manager

2004 – dosud       Anima Publishers s.r.o. – marketing manager

2001 – 2004        Computer Press – editor

Pro HR server Zuzana Čempelová