Rozhovor s Lenkou Papadakisovou, ředitelkou vzdělávací a poradenské společnosti EXPERTIS PRAHA

Expertis realizuje systematické programy vzdělávání a rozvoje kompetencí, tématické kurzy a koncepční projekty v oblasti firemního vzdělávání, individuální vzdělávání formou otevřených kurzů a v neposlední řadě se zabývá poradenstvím především v oblasti rozvoje lidských zdrojů, firemní kultury a řízení firmy. Lenka Papadakisová se ve své konzultační a poradenské činnosti zaměřuje na tvorbou koncepcí vzdělávání ve firmách, personální práci a vnitrofiremní komunikaci, koncepčně se věnuje převážně metodické části rozvoje lidských zdrojů.

Trendem ve vzdělávání je praktičnost a inspirace, říká Lenka Papadakisová, ředitelka jedné z předních vzdělávacích a poradenských společností, které působí na českém trhu.

 Paní Papadakisová, jaká je v Česku v současné době situace na poli firemního a konzultantského vzdělávání?

Zajímavá a  různorodá. Vzdělávání a konzultantství v různých podobách se stává součástí rozvoje firem všech typů. Manažeři si v současné době uvědomují, že naplnění cílů, kvalitu a produktivitu práce lze celkem efektivně ovlivňovat správným výběrem lidí, jejich motivací a rozvojem a také dobře nastavenými procesy. A právě k tomu, jak to dělat, slouží vzdělávací a konzultantské programy pro různé cílové skupiny. Některé programy jsou vzdělávací a jiné řešitelské. V  rámci vzdělávacího procesu pak pracujeme zejména s postoji lidí k jejich práci, s vytvářením porozumění a pochopení požadovaným změnám, s rozvojem požadovaných dovedností a v neposlední řadě s klíčovými znalostmi, které potřebují ke zvládnutí své profese a k dosažení stanovených cílů.

 To je jedna z podob vzdělávání ve firmách, které chtějí dosáhnout svých strategických cílů pomocí rozvoje lidí.

Pak jsou tu také silné nadnárodní firmy. Tyto společnosti řeší strategické otázky většinou interním procesem, přičemž jejich personální a vzdělávací oddělení pak od zadavatelů nakupují osvědčené kurzy, které mají zaměstnancům napomoci k lepšímu zvládání požadovaných firemních kompetencí. Jde například o efektivní komunikaci, aktivní naslouchání, poskytování zpětné vazby, řešení konfliktních situací, asertivní jednání, prezentace, time management, motivaci, aj.

O co je největší zájem?

V rámci programů pro všechny stupně managementu jde často o tzv. myšlení v souvislostech, patří sem také témata jako je strategické plánování,finanční řízení, efektivní vedení lidí a interpersonální dovednosti. Když se podívám na to, co nejčastěji požadují zahraniční manažeři, kteří pracují s českým managementem, tak bych zmínila především pro-aktivní myšlení, otevřenou komunikaci, reporting, práci s prioritami. Dalším velkým tématem, které je často poptáváno, jsou prezentační dovednosti, ať už na interních poradách nebo směrem ke klientovi. Poslední dobou nabylo na důležitosti také vše, co se váže na projektové řízení a vedení projektových týmů.

Opusťme na chvíli firemní zájmy a přejděme k lidem. Co nejvíce zajímá samotné manažery?

Patrně otázka stress managementu. Manažeři mají zájem si svou energii udržet a umět s ní efektivně hospodařit. Do popředí se ale také dostávají otázky sebepoznání, emoční inteligence, taková psychologie osobnosti. Tato témata začínají být pro manažery zajímavá, protože se ukazuje, že techniky, principy a pravidla už znají a jdou tedy do hlubin duše.

Vzhledem k tomu, že jsme dosud mluvili hlavně o obsahu vzdělávání, nabízí se otázka, jaké formy nejvíce táhnou?

Na to existuje celkem jednoznačná odpověď: interaktivní, pestré, praktické. Doba pasivního poslouchání je sice pryč, ale stále se objevuje. Důležité jsou dobře vedené moderované diskuse, workshopy, výměna názorů a zkušeností. Lidé se také velmi zajímají o zážitkovou pedagogiku, v jejímž rámci mohou řešit simulovanou nebo reálnou situaci. Podstatná je zpětná vazba na jejich práci. Zajímavé jsou určitě také všechny typy videotréninků, které vedou k uvědomování, toho jak to dělám. Důležité je, aby lidé dostávali nejrůznější podněty, které pak mohou dobře zužitkovat ve své praxi.

Tím jsme se dostali ke službám. O jaké vzdělávací programy je zájem v tomto sektoru?

Ve službách je velký tlak na personál, tedy na lidi, kteří služby poskytují v první linii. Na jejich chování a  profesionalitu. A je lhostejné, jestli v bance, v hotelu nebo v restauraci. Ve službách se stále bojuje s principy osobní kvality a přístupu ke klientovi. Aby se zkrátka personál choval klientsky, vstřícně, kvalifikovaně, profesionálně už proto, že jeho hlavním úkolem je neustále zvyšovat obrat. Tito lidé pracují pod velkým tlakem, nicméně si musí uchovat pozitivní postoj a přístup ke klientovi. V tomto kontextu se mi vybavuje další velké téma současnosti, totiž poskytování denní zpětné vazby lidem v první linii a usměrňování jejich výkonu. To je téma manažerů, kteří by lidi v první linii měli udržovat motivované a korigovat jejich chování. K tomu se manažeři musí naučit jeden z velmi poptávaných nástrojů, kterým je koučování. Za poslední tři roky celosvětově obrovsky vzrostla poptávka po koučování, které vede k větší samostatnosti a zodpovědnosti lidí vůči tomu, co dělají. Koučování totiž chování spíše stimuluje, než aby je opravovalo.

Na závěr by mě ještě zajímalo, o co mají ze vzdělávacího portfolia největší zájem top manažeři?

Manažeři velkých firem se nechávají inspirovat tím, co se děje v businessu po celém světě, ať už v Americe nebo v Asii. Mimochodem mnoho těchto kauz je pro ně zvláště inspirativní. Jde například o kompetence typu ofenzivního a strategického managementu, transformačního leadershipu, řízení změn, fúze či totální změna výrobního procesu. Dalším velkým tématem je neustálé zlepšování, inovace a kreativita. Zdá se, že manažeři v poslední době jsou více připraveni pracovat na zlepšování svých interpersonálních dovedností. Sami se často nechají koučovat nezávislým expertem.