Rozhovor s Ladislavem Profotou, jednatelem společnosti Top vision

Tradiční prosincové setkání top manažerů „Strategické fórum“ letos oslaví své desáté narozeniny. Vzpomínáte si na vznik myšlenky Strategického fóra a jeho první ročník?

Samozřejmě. Je to jeden z momentů, na které rád vzpomínám. Byl jsem ještě na vysoké škole, měl v kapse první vlastní peníze a hlavně spoustu nápadů a žádný strach z neúspěchu… S dávkou sebevědomí jsem oslovil tehdejší významné top manažery a setkal se s velmi pozitivní odezvou. První konání fóra bylo na světě.

Jak se na svůj počin díváte nyní po deseti letech?

Hodnotím to zároveň jako mladistvou drzost i jako jeden z nejlepších nápadů, které jsem doposud měl. Jeho úspěch mi dodal impulsy a vize do dalších aktivit na poli manažerského rozvoje a vzdělávání. A věřte, že na konci devadesátých let byl tento trh v počátcích a téměř jsem nevěděl, který ze svých nápadů realizovat dříve!

Měl jste jedinečnou možnost sledovat vývoj českých manažerů v průběhu deseti let. Cítíte nějaké zásadní změny mezi top manažery tehdy a top manažery dnes?

To víte, že ano. Musím říci, že čeští i slovenští manažeři neuvěřitelně rychle vyspěli. Přerostli lokální poměry a jejich uvažování a zkušenosti jsou už bezpochyby na úrovni špičkových mezinárodních manažerů. A to je něco, na co můžeme být všichni pyšní. Zároveň je v posledních letech cítit zvyšující se exponovanost manažerů. Osobní pohoda, rovnováha mezi profesním a osobním životem, umění relaxovat… to jsou věci, kterým se musí naši manažeři dnes a denně učit. Už není IN být sice úspěšný, ale vyčerpaný.

Říkáte, že manažeři velice vyspěli a přerostli lokální poměry. Znamená to, že vnímáte „odliv“ úspěšných manažerů do zahraničí?

O úspěšných manažerech se ví a příležitosti se jim samy nabízejí. Saldo export-import manažerů bohužel neznám, ale myslím, že minimálně export má rostoucí trend. Projevuje se to také tím, že čeští i slovenští manažeři postupují v hierarchiích nadnárodních společností, získávají zkušenosti v zahraničních mateřských společnostech a často mají na starosti ne jednu zemi, ale celé regiony.

Změnily se jejich posunem nějak potřeby a očekávání, které mají od setkání jako je Strategické fórum?

Mají stoupající nároky na efektivní strávení svého času. Žádají více času pro inspirativní a podnětné diskuse. Je jim příjemná neformální atmosféra, kde se cítí uvolnění a mezi svými. Jsem přesvědčen, že právě díky této atmosféře, která má své kouzlo, a záruce efektivně a barevně stráveného času je Strategické fórum tak úspěšným projektem. Těší nás také loajalita účastníků této akce: zhruba 2/3 zúčastněných top manažerů věnuje opakovaně dva dny ze svých exponovaných diářů účasti právě na této akci. To je něco, na co jsme skutečně hrdí.

V minulých ročnících se často v programu objevovali i zástupci vlády či politických stran. Je absence známých jmen z této sféry na letošním ročníku reakcí na současnou nestabilní situaci?

To víte, politikům neporučíte! A navíc, z nekonečných politických debat na nás všechny už dopadá únava. Pro jubilejní desátý ročník jsme proto dali o to větší prostor špičkovým manažerům, kteří si jej zaslouží. Od národohospodářských témat ale neutíkáme. V rámci pracovní snídaně je vyčleněn čas pro věcnou a nepolitickou diskusi s pány Jiřím Rusnokem (poradcem Výkonné rady ING) a Luďkem Niedermayerem (viceguvernérem ČNB) nad aktuálním tématem státního rozpočtu.

Řada manažerů, kteří aktivně vystupují na letošním fóru, se již v minulosti objevila mezi řečníky. Je to záměr nebo známka toho, že Vám dochází inspirace či je málo schopných manažerů?

Manažerů, které osobně považuji za špičkové, je celá řada. Kdybychom pozvali všechny osobnosti, jejichž jména nosíme v hlavě, mohlo by Strategické fórum trvat třeba celý týden. Pro letošní ročník jsme však záměrně pozvali řadu manažerů, které jsme na Strategickém fóru již přivítali v minulosti. Chceme tím dát prostor těm, kteří v předchozích ročnících nejvíce zaujali účastníky fóra, chceme tím ukázat i osobní posun u řady z nich. Zároveň jsme témata šili doslova na míru jednotlivým pozvaným hostům, a proto byla předchozí spolupráce výhodou.

V programu Strategického fóra se rok co rok objevuje ke třicítce významných osobností jako řečníků. Čím se Vám daří přesvědčit tyto osobnosti k tomu, aby si vyčlenily čas ve svých diářích a aktivně se zapojily?

Pevně věřím, že pro top manažery je vystoupení na fóru přitažlivá aktivita. Jde o akci, která je léty prověřená, má svou tradici, výborné ohlasy od účastníků, stala se z ní událost pro top management v předvánočním čase. Vyspělí manažeři mají chuť se podělit o své zkušenosti a chtějí se vzájemně inspirovat s ostatními. Strategické fórum tomu vytváří adekvátní platformu.

Co pro Vás osobně znamená letošní ročník?

Na letošní ročník se moc těším. Je v tom určité uspokojení, vidět po deseti letech dorůst vlastní myšlenku do rozměrů, které Strategické fórum v současnosti má. Zároveň jsem zvědavý, jak účastníci přijmou novinky, které jsme pro ně pro letošek připravili. A především, desátý ročník přinese řadu impulsů, jak chtějí top manažeři Strategické fórum rozvíjet dál.