Rozhovor s Ivo Tomanem, zakladatelem mezinárodní společnosti TAXUS International

Skutečností, že život není procházka růžovým hájem, ale stav, při kterém je potřeba zapojit všechny svoje smysly, si je dobře vědom pan Ivo Toman. Ačkoliv se narodil s Touretteovým syndromem dokázal se prosadit v tak náročné oblasti jako je prodej. Oslovila jsem pana Tomana zakladatele mezinárodní společnosti TAXUS International a požádala ho, aby mi prozradil, co ho přivedlo k podnikání, jak složitá byla cesta k úspěchu, co ho v poslední době nejvíce zaměstnává a jakým způsobem se o své poznatky a zkušenosti dělí s odbornou i laickou veřejností.

Domnívám se, že zabývat se testováním a hledat postupy co funguje a naopak co nefunguje, nebylo z počátku z hlediska dosažení zisku tím nejjistějším způsobem podnikání.  Co vás přivedlo k rozhodnutí začít se zabývat testováním a hledáním postupů? A co bylo tím hlavním impulsem, který rozhodl o kroku založit mezinárodní společnost TAXUS International?

Máte pravdu, nebylo to vůbec jisté. Ale v podnikání to není jisté nikdy. Většina firem přece zkrachuje. Svou firmu jsem založil hned z několika důvodů. Nechtěl jsem dělat na někoho, jehož filozofii nesdílím. Chtěl jsem se cítit svobodněji a samozřejmě, že v tom byla i vidina lepšího příjmu.

Přepokládám, že o jednoduchých začátcích se v oblasti testování a hledání postupů rozhodně mluvit nedá. S jakými poznatky jste ve své laboratoři začínal? A který z úspěchů vám otevřel cestu a přinesl možnost dalšího hledání a poznávání?

Zpočátku není jednoduché téměř nic. Na začátku jsem sám na sobě zkoušel různé techniky, a to především jak nabízet produkty při přímém prodeji z očí do očí. Následně jsem to učil své prodejce a s tím ruku v ruce měřil a vyhodnocoval výsledky. Dalším krokem bylo testování různých přístupů ve vedení lidí a testování známých marketingových postupů. Přesně nedokážu říci, který konkrétní úspěch byl ten rozhodující, ale domnívám se, že to byl celý soubor úspěchů i neúspěchů.

I přes všechna dosavadní opatření pokulhává v České republice jazyková vybavenost. Nedokážu posoudit, zda je to vlivem některých špatně jazykově vybavených učitelů, anebo neochotou studentů učit se cizímu jazyku metodou neustálého opakování slovíček. Ale ráda bych se vás zeptala. Jak jste se dostal ke spoluautorství Revoluční angličtiny a němčiny? Co vás na této práci nejvíce bavilo? Na jakém principu Revoluční angličtina a němčina funguje? A domníváte se, že vaší metodou je schopen se naučit a porozumět cizímu jazyku každý, a to nezávisle na tom, jaké má předpoklady?

Moje žena je jazykový génius a já se od začátku 90. let zabývám tím, jak funguje lidský mozek. Takže jsme naše schopnosti spojili a společně jsme vytvořili produkt, prodávaný pod názvem Revoluční angličtina a němčina. Nedokážu přesně říci, co nás na tom projektu nejvíce bavilo, ale bezpečně vím, že to byla obrovská dřina. Na vývoji produktu jsme pracovali celý rok a o pár let později jsme ještě přes půl roku připravovali druhou generaci Revoluční angličtiny. Co se týče principů jejího fungování, je hned několik. Jde o spojení doslovných překladů, podprahových záznamů, cizojazyčného prostředí, velkého rozsahu, různých výslovností, těch samých vět, spojením více lidských smyslů najednou atd. Co se týče poslední otázky. Každý člověk se může danou formou studia zlepšit. Ale určitě také záleží na talentu – tedy na osobních předpokladech a pracovitosti. Někomu to jde lépe a někomu hůře, ale to je v životě se vším.

Studovat jak funguje lidský mozek a jak se to dá využít v životě i v podnikání je na první pohled informace s nádechem scifi. Ale vy jste dokázal, že o žádné scifi nejde a tato možnost je zcela reálná. Co vás přivedlo na myšlenku zabývat se, jakým způsobem funguje lidský mozek? A objevil jste něco, co vás samotného velmi příjemně překvapilo?

Přivedla mě k tomu moje vrozená nemoc. Jsem neurologicky postižený, mám Touretteovúv syndrom, díky kterému mám silné pohybové i zvukové tiky. Chtěl jsem se tohoto syndromu zbavit. Ovšem, jak funguje lidský mozek, se dodnes vlastně přesně neví. A pokud jde o to objevování. Ano, stále něco objevuji, co mě na lidském mozku překvapuje.

V poslední době se zabýváte školením v oblasti Marketingové psychologie, strategie, vedení lidí a osobního růstu. O tom, že svoji práci děláte dobře, svědčí ocenění, které jste získal v roce 2008, kdy jste byl zařazen do almanachu 1000 Leaders of Czech Republic. Co vás k této práci přivedlo?

K marketingu mě přivedla potřeba své produkty prodat. Samozřejmě, že i marketing se vyvíjí a nadále se vyvíjet bude. Stačí si jen uvědomit, jaká důležitost je dnes přisuzována internetovému marketingu. 

Za málo peněz málo muziky, což plně koresponduje s tvrzením, že kvalita vzdělávání významně ovlivňuje zisk firmy. Je bohužel již potvrzenou pravdou, že levné školení se většinou míjí účinkem a je jen jakousi formou splnění daných norem či předpisů. V čem vidíte přínos kvalitního školení? A dá se školení tzv. ušít přímo na míru školenému člověku?

Není to pravidlem, že kvalita je přímo úměrná s cenou, ale často to tak bývá. Přínosné školení je takovým, po kterém školený člověk změní žádoucím způsobem své chování, což se dá ve většině případů změřit, ale málokdo se tím zabývá. Školení na míru se dá ušít, ale je spojené s vyššími náklady. 

Říkáte, že snaha šetřit nesmí způsobit, že se zapomene vydělávat. Většinou je důvodem pro snížení výdajů velká konkurence. V současné době se k tomu přidala krize a s tím spojená snížená koupě schopnost obyvatelstva. Nepochybuji o tom, že máte nějaké opodstatnění pro váš výrok a můžete čtenářům přiblížit podstatu vašeho sdělení?

Konkurence a krize jsou nejčastější výmluvy neschopných. Všichni kolem nás naříkají. Například na Slovensku spadl loni obor vzdělávání dospělých oproti roku 2008 o 72 %. Ale my i přesto, že jsem v roce 2008 a 2009 naše školení zdražili, a to trojnásobně, máme stále práci. Zdražujeme i další produkty v rámci TAXUS International, ale v žádném případě nesnižujeme výdaje na marketing jako ostatní. My marketing měříme. A to, co funguje, stále opakujeme. Rušíme to, co nefunguje a samozřejmě stále testujeme další věci. Ostatní to bohužel nedělají a potom nadávají na krizi.

Jedna z vašich myšlenek zní „Neschopný vysvětluje... schopný oznamuje“. Osobně se domnívám, že potřeba věci vysvětlovat a seznamovat s jejich podstatou, není zcela nereálná a mnohdy také potřebná.  Co vás k uvedené myšlence přivedlo?

Už jsem to trochu „vysvětlil v předchozí otázce. Jde hlavně o to, že neschopný vysvětluje, proč něco nejde, proč to nemohl udělat apod.

Není žádným tajemstvím, že se o své nově nabyté poznatky snažíte rozdělit s veřejností, a to prostřednictvím svých knih. Chystáte v nejbližší době nějakou knižní novinku?

Ano, 30. listopadu mi vyjde kniha s názvem „Motivace zvenčí je jako smrad“. Najdete v ní odpovědi na otázky: Co nutí lidi, bez ohledu na to, jak jsou úspěšní, aby každý den znovu a znovu dělali to, co dělají? Také co je nutí, aby se neustále za něčím hnali? Proč jiní lidé, a to ani za nic na světě ten svůj zadek nezvednou? Jak je možné, že někteří lidé vynikají nad jinými, přestože měli špatné dětství nebo mají zdravotní problémy či odlišnou sexuální orientaci? Jak to, že někdo má v sobě motor, který ho stále žene vpřed, ale ostatní si jen stěžují na špatné podmínky? Čtenáři, kteří by si uvedenou knihu chtěli objednat už dnes, mohou tak udělat na adrese http://www.jak-vydelat.cz/?Knihy-Iva-Tomana&id=13.

Profil

Ivo Toman

- absolvoval VŠLD ve Zvolenu v roce 1988

- po roce 1989 se začal zajímat o prodej, marketing a aplikovanou psychologii

- později vymyslel systém, který nazval „Marketingová psychologie“. Potřeboval „laboratoř“, kde by dokázal, že systém opravdu funguje, a proto založil společnost TAXUS International.

- v roce 2004 uvedl společně se svoji ženou na český a slovenský trh Revoluční angličtinu TAXUS Learning®. V roce 2005 přišla na trh Revoluční němčina TAXUS Learning®

- na přelomu roků 2006/2007 s cílem pomoci podnikatelům a firmám uspět v konkurenčním boji shrnul své letité zkušenosti do nového vzdělávacího videoprogramu s názvem „Instinkt zabijáka“

Pro HR server Jaroslava Fuksová