Rozhovor s HR ředitelkou paní Evou Barteckou ze společnosti Jan Becher ? Karlovarská Becherovka

Rozhovor s HR ředitelkou paní Evou Barteckou ze společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a. s. o součastnosti a budoucnosti společnosti z hlediska lidských zdrojů.

Myslím, že není třeba až tak představovat vaši společnost. Nejlépe ji poznáme, když navštívíme jakoukoliv restauraci či bar a dáme si Becherovku. Jaké mimo to jsou další produkty vaší společnosti?

Vidíte – a já si naopak myslím, že bude pro mnohé čtenáře překvapením, jakou jsme společností. Většina lidí, které potkám, si nás podle názvu spojuje výhradně s Karlovarskou Becherovkou. Diví se, že máme kanceláře v Praze a v Bratislavě a kolik máme zaměstnanců mimo výrobní závod.  Ano, jsme pokračovatelé tradice výroby Becherovky a vedle naší vlajkové lodi „Becherovky“ vyrábíme Becherovku Lemod, likér Cordial a aperitiv KV 14.

Jsme však také součástí nadnárodního koncernu Pernod Ricard, který je druhým největším výrobcem destilátů a vína na světě. Pernod Ricard zaměstnává přibližně 19.000 zaměstnanců ve více než 70 zemích světa a má 113 výrobních závodů, mezi něž patří i ten náš v Karlových Varech.

Na českém a slovenském trhu distribuujeme více než 40 známých značek našeho vlastního širokého portfólia jako jsou například skotské whisky Regal Chivas a Ballantine´s, irská whisky Jameson, kubánský bílý rum Havana Club, Malibu, vodku Absolut, cognac Martell, gin Beefeater, šampaňské Mumm a Perrier-Jouët a z vín především australská vína Jacob´s Creek, argentinská vína Graffigna, chilská vína Viňa Maipo, jihoafrická vína Long Mountain, španělská vína Marques De Arienzo Rioja a v neposlední řadě i sherry a portské značky Sandeman. Mimo to distribuujeme také některé další značky, které Pernod Ricard nevlastní, např. Bourbon Four Roses, pivo Corona, nebo vodu Evian.

Značek máme mnoho, a tak bych zájemce o detaily ráda odkázala na naše webové stránky  www.jan-becher.cz, či www.pernod-ricard.com, kde se dozví víc. Za návštěvu jistě stojí také naše muzeum a podniková prodejna v Karlových Varech.

Není dne, abychom nebyli konfrontování s dopady světové krize. Jak se krize dotkla vás?

Je pravda, že pro většinu z nás je současná situace na trhu výzvou a současně i testem, jak kvalitní a stabilní naše společnost je. Náš trh – ale nejen náš - se potýká s poklesem spotřeby. Snažili jsme se maximálně porozumět našim spotřebitelům, ale i podpořit naše prodejce zajímavou a odlišnou nabídkou. Zdá se, že se nám to podařilo, protože naše prodeje jsou stabilní a v některých kategoriích dokonce zaznamenáváme růst. Náš marketing a především všichni obchodníci odvedli a odvádějí skvělou práci.

Dnes patříte ve svém oboru mezi úspěšné. Jaké % domácího trhu vám v současné době patří? Co vás činí výjimečnými oproti konkurenci?

Na tuto otázku se nedá odpovědět jedním číslem a navíc si myslím, že by na ni měli odpovídat spíše lidé z marketingu, než HR. Tak jsme se jich zašla zeptat a budu je zde citovat :

„Podle dostupných informací dle panelu distributorů (údaje jsou za rok 2009) má společnost Jan Becher vedoucí pozici na trhu prémiových ginů (Beefeater) a třtinového rumu (Havana Club). Velmi silnou pozici máme i v dalších kategoriích - prémiová vodka, prémiová whisky, tequila, cognac, prémiové likéry, hořké bylinné likéry, kde jsme tržní dvojkou. (Jen pro upřesnění, kategorií prémiových produktů jsou myšleny výrobky, jejichž standardní cena za 0.7 l láhev přesahuje 300 Kč.)“

To co nám pomáhá udržet naši celkově dobrou pozici na trhu v ČR a SR je určitě bohatý výběr značek- tedy výhoda být součástí silného mezinárodního hráče.

Společnost Jan Becher působí na trhu řadu let. Vzpomenete si ještě na své začátky? A na těžké momenty, kterými jste jako společnost prošli?

Nemáme sice žádného pamětníka, přeci jen je to přes 200 let. Jsme si dobře vědomi odpovědnosti k tak významnému odkazu, nejen pokud jde o produkt, ale také o jeho historii. I proto jsme zřídili v Karlových Varech již zmiňované muzeum, které ročně navštíví přes 60.000 návštěvníků.

Pokud jde o vlastní historii, od svého založení v roce 1807 prošla společnost mnoha těžkými momenty. Firma byla založena rodinou Becherů, tehdy jako rodinný podnik. Nejtěžší období zažívala za druhé světové války, kdy byl nedostatek bylin a díky tomu i problém s udržením výroby. Pak, za doby státního podniku musela Becherovka bojovat s omezením výroby a velmi limitovanými možnostmi exportu.  Novodobá historie se začíná psát roce 1997, kdy byla firma Jan Becher privatizována a přešla do vlastnictví skupiny Pernod Ricard.

Naše společnost, respektive zaměstnanci jsou hrdí na dvousetletou tradici a historii značky Jan Becher.

Tradiční české produkty prokázaly v průběhu času své kvality a domácí spotřebitel si je tohoto vědom. Becherovka Original jako nejstarší česká značka je spotřebiteli ceněna jednak pro své kvality a unikátní hořko-sladkou chuť, ale i dlouhou a úspěšnou historii. I proto se jí i v současnosti daří, což dokládá i to, že jsme minulý týden oslavili oficiální spouštění našeho zbrusu nového výrobního závodu v Karlových Varech, který nám umožní vyrábět do budoucna větší množství tohoto dnes již světoznámého likéru. V současnosti Becherovku vyvážíme do více než 35 zemí světa a poptávka po ní neustále roste. Nově plánujeme export i mladší sestry Becherovky – Becherovky Lemond.

Co považujete za svůj největší úspěch za dobu, co působíte u Jana Bechera?

Jak jsem již uvedla, jsme součástí mezinárodní společnosti, což s sebou přináší řadu výhod ale i výzev. Přestože jsme u nás a v okolních zemích velice známou značkou, v celosvětovém měřítku náš význam tak veliký není a to se samozřejmě projevuje i na rozhodovacích pravomocích a vážnosti názoru při plánování a rozhodování na celosvětových manažerských setkáních. Co osobně považuji za úspěch je respekt, který se nám podařilo za poslední roky v rámci centrály vybudovat. Podařilo se to díky prokazatelným výsledkům, které jsou naším vedením v Paříži pravidelně a pečlivě sledovány. Jsem hrdá na to, že jsem mohla být součástí manažerského týmu, kterému se to podařilo. Takto vybudovaná pozice nám dává možnost a prostor i v HR oblasti uvádět v život samostatné projekty a není bez zajímavosti, že se některé z nich poté zavádějí i v jiných zemích. Když si pak někdo posteskne, že v rámci nadnárodní společnosti nemá šanci se realizovat – mohu odpovědně říci – není to pravda. Jsme respektováni – ale musíme si tento respekt zasloužit.

Jaké jsou úkoly HR oddělení ve firmě Jan Becher?

Myslím, že se nijak neliší od ostatních společností – jsme zodpovědní za procesy strategického plánování, náboru a výběru zaměstnanců, za systém jejich hodnocení a odměňování a taktéž za koncepci rozvoje zaměstnanců a její realizaci. Součástí našich úkolů je samozřejmě i personální administrativa a mzdová agenda. Dále jsme také jakýmsi strážcem a ambasadorem „vnitropodnikové kultury“. Co možná již není tak standardní je naše vnitřní poslání – dát společnosti „duši“. Prostě zajistit, aby to, co je popsáno „firemními hodnotami“ bylo něco, co lidé dělají, podle čeho se chovají a přináší jim to užitek. Jen tak to nezůstane prázdnou frází, které – a tím jsem si jista – se v konečném důsledku přenáší i na zákazníky. Alkohol se nepije na žízeň – naše nápoje umocňují emoce a proto se všichni, kdo s naším produktem přichází do kontaktu před tím, než si jej nalijete do sklenky, musí podle toho chovat – aby se „kouzlo“ nevytratilo. Nebo si s radostí připijete nápojem z poškozené láhve s křivě nalepenou etiketou?

Jak rozvíjí vaše společnost své zaměstnance?

Naše konkurenceschopnost na trhu není daná jen produkty, které nabízíme ale především našimi lidmi. Proto na rozvoj našich zaměstnanců klademe veliký důraz a investujeme do něj nemalé prostředky. Pro jejich efektivní investování je však především nutné vědět koho a v čem máme rozvíjet. Proto jsme se opravdu zaměřili na kvalitu individuálních plánů rozvoje, resp. na hodnocení. Máme propracovaný systém hodnocení pracovního výkonu, kompetencí, hodnot společnosti, na který je poté navázán individuální plán rozvoje zaměstnance, který zohledňuje i kariérový plán zaměstnance.

Jelikož chceme, aby tento proces fungoval co nejlépe, účastníme se hodnotících pohovorů a snažíme  se našim manažerům dávat zpětnou vazbu na kvalitu hodnotícího rozhovoru. Jsem velice ráda, že se kvalita hodnocení každým rokem zlepšuje, a tím se samozřejmě zvyšuje i kvalita individuálních rozvojových plánů jednotlivých zaměstnanců.

Letos jste se zúčastnily studie Best Employers, kterou pořádá společnost Hewitt. Umístili jste se na skvělém 10. místě mezi středními a malými společnostmi. Můžete nám prozradit co je všechno za tak skvělým úspěchem a co to pro Vás znamená?

Je to pro nás veliké ocenění, kterého si nesmírně vážíme, a jak řekl při přebírání ceny náš generální ředitel – příští rok se umístíme určitě ještě výš. Musím přiznat, že naši účast jsme brali tento rok jen jako orientační, a tak jsme zaměstnancům jen oznámili, že v případě zájmu se tohoto průzkumu mohou zúčastnit. Proto pro nás byl takovýto výsledek opravdu nádherným překvapením. Vážíme si tohoto ocenění a bereme ho jako závazek do budoucnosti.

Pokud byste měla dát tři rady, jak být úspěšní. Jaké rady byste dala?

Moc nerada bych řekla něco, co bude pak vypadat jako fráze. Proto si půjčím slova od zakladatele společnosti Apple Steva Jobse, který na své prezentaci studentům ve Stanfordu dal dvě rady: stay hungry stay foolish zůstaňte hladoví, zůstaňte bláhoví. Což si překládám jako „definujte si svůj úspěch a běžte za ním. Věřte mu a vytrvejte, i když vás budou ostatní považovat za bláhové“.

A ještě se mi velice líbí tyto tři klíčové body k úspěchu, které se uvádí v jednom z experimentů (RED LINE RACING) od společnosti EAGLES FLIGHT (jejichž programy používáme):

1.     Učte se od nejlepších

2.     Rozhodněte se pro úspěch (definujte co je pro vás úspěch a dejte mu prioritu)

3.     Nevzdávejte to, vyberte správný směr (když se něco nedaří, nevěšte hlavu ale prostě upravte cestu k vašemu cíli)

Jaké znalosti a dovednosti u svých zaměstnanců cítíte jako důležité? Jak je rozvíjíte?

Obecně platí pravidlo, že lidé jsou jen tak dobří, jak dobří jsou jejich nadřízení. Proto se snažíme pracovat především na tom, aby každý z našich manažerů byl vybaven takovými dovednostmi a znalostmi, které potřebuje pro rozvoj svých podřízených stejně jako pro výkon své práce a ke všem zaměstnancům přitom přistupujeme maximálně individuálně.

Snažíme se využívat různé rozvojové metody přímo na pracovišti – tzv. “on the job” trénink, zastupování manažera, pověření úkolem/projektem, či interní posun zaměstnanců, které doplňujeme externími vzdělávacími aktivitami – tréninky a školeními, individuálním a týmovým koučováním a team buildingovými aktivitami. 

Jak je obtížné vybrat správnou vzdělávací společnost a jaká jsou vaše kritéria?

Řada společností vybírá externí dodavatele rozvojových programů podle ceny, protože spoléhají na to, že jejich nabídka je objektivně správná. Bohužel mám zkušenost s tím, že papír a powerpoint snese všechno – to rozhodující se však odehrává přímo na semináři. A tam rozhoduje osobnost lektora a jeho schopnost pracovat s tématem tak, aby předal svým účastníkům maximum toho, co budou schopni prakticky použít. Tím neříkám, že je cena faktor, který nesledujeme – ale není podstatný. Zajímá nás zkušenost lektorského týmu, jak pracují, zda vzdělávací firma investuje do rozvoje svých lektorů, jakým způsobem aktualizuje své knot-how ale také jaké reference společnost má. Obecně lze říci, že se snažíme spolupracovat se společnostmi, které svou práci dělají „za peníze – nikoli pro peníze“.

V tuto chvíli jste spíše co do počtu zaměstnanců menší firmou. Procházejí vaši zaměstnanci nějakým speciálním výběrem, abyste si byli jisti, že jsou pro vaši firmu ti praví?

Náborový proces v naší společnosti je závislý na pozici, kterou obsazujeme. U všech pozic ale platí, že se s kandidátem setkávají minimálně tři zaměstnanci společnosti – nadřízený dané pozice, dále jeho nadřízený  a zkušený pracovník personálního oddělení. Během pohovorů ověřujeme nejen znalosti a dovednosti kandidátů, ale i jejich motivaci, hodnoty a cíle. Asi u poloviny otevřených pozic prochází kandidáti assessment centrem a psychodiagnostickými testy. Věříme, a praxe nám to i potvrzuje, že kombinace těchto metod vede k úspěšnému výběru těch “pravých” kandidátů.

Vaše společnost zaměstnává přibližně 180 lidí. Kolik z nich ví přesný recept Karlovarské Becherovky? Znáte alespoň částečnou recepturu vašeho nápoje?

Asi vás zklamu, ale recepturu opravdu neznám. V naší společnosti existují pouze dva lidé, kteří mají přístup k receptuře a kteří v pravidelných intervalech tajnou směs na přípravu Becherovky míchají. Tuto čest mají mí kolegové v Karlových Varech, náš provozní ředitel Vladimír Darebník a výrobní manažer Bohuslav Pich.

Snažíte se být zajímavým partnerem pro své zákazníky a velmi dobře se vám to daří. Jste podobně zajímaví také pro své zaměstnance?

Společnost Jan Becher si je velmi dobře vědoma toho, že kromě našeho unikátního portfolia jsou to právě naši zaměstnanci, kdo nám pomáhá uspět v konkurenci na trhu. Našim zaměstnancům kromě zázemí firmy s dlouholetou tradicí, mezinárodní působností a silnou firemní kulturou nabízíme také příjemné pracovní prostředí a řadu firemních výhod. Pět týdnů dovolené, stravenky, příspěvek na penzijní připojištění či životní pojištění, příspěvek na kulturu, sport nebo dovolenou, zvýhodněný nákup našich výrobků - tím vším a mnoha dalšími benefity se snažíme našim zaměstnancům dokázat, jak jsou pro nás důležití. Zajímavá je zcela jistě také účast na propagačních akcích našich značek, která u zaměstnanců podporuje nejen znalost našich produktů, ale také jejich loajalitu k nim. Kromě akcí pro zaměstnance organizujeme také dny věnované jejich rodinám – každoročně pořádáme Rodinný den či Mikulášskou besídku. Ale nejen to. Samozřejmostí jsou již zmiňovaná pravidelná hodnocení, kariérní a vzdělávací plány, motivační systém variabilního odměňování. O naše zaměstnance se zkrátka snažíme nejen pečovat, ale také je cíleně rozvíjet, vzdělávat a motivovat, protože si uvědomuje, jak cenným jsou pro nás kapitálem. To vše z nás zcela jistě dělá společnost, kde zaměstnanci pracují rádi a na kterou jsou patřičně hrdí.

Prozradíte nám něco z vašich plánů do budoucna?

V oblasti obchodu chceme posilovat export Becherovky Original a Lemond, v marketingu inovujeme komunikaci klíčových importovaných značek Jameson, Absolut a Havana Club a v oblasti výroby je to dlouho očekávané spouštění zkušebního provozu našeho nového výrobního závodu v Karlových Varech.

Co se týká plánů v oblasti řízení lidských zdrojů zažádali jsme o grant z EU, který by nám mimo jiné měl pomoci k realizaci projektu rozvoje našich zaměstnanců využitím E-learningu. Když ale říkám E-learning, nemyslím tím „animovaný powerpoint“. Hledáme řešení, které bude odpovídat současným trendům a technologickým možnostem.

A poslední otázka – Váš oblíbený drink?

Bude to znít jako „reklama“, ale opravdu stále miluji Becherovku a to především samotnou, dobře vychlazenou.

Mezi mé „favority“ patří samozřejmě vína - v létě například růžové Jacob's Creek Shiraz Rose a z bílých Graffigna Chardonnay Reserve, která na letošním veletrhu Víno&Destiláty získala Zlatý pohár v kategorii zahraničních vín.

A k létu mi neodmyslitelně patří i koktejly, např. Mojito ze sedmileté Havany je naprosto úžasné. Kdyby někdo dostal chuť, tak návod na pravé Mojito najdete zde: http://www.havanaclub.cz/koktejly

Profil

Eva Bartecká, MBA

Oblasti lidských zdroju se plně věnuje již od roku 1998 a patří mezi štastlivce, pro než je práce současně i koníčkem.

Než zakotvila ve společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a. s., kde v současné době zastává pozici personální ředitelky, pracovala v České Spořitelně, a. s., kde byla zodpovědná za řízení personálního oddělení pro pobočky regionu CS (cca 3000 zaměstnanců) a před tím působila v telekomunikačním odvětví ve společnosti DattelKabel, a. s. jako personální manažer.

Pro HR server Petr Tomeček