Rozhovor s Dominikou Trachtovou, personální ředitelkou STUDENT AGENCY

Zuzana Čempelová hovořila s Dominikou Trachtovou, personální ředitelkou STUDENT AGENCY, o receptu, jak se stát atraktivním zaměstnavatelem a jak STUDENT AGENCY tento recept realizuje v praxi - o tom jak získává talenty a jakou nejen jim, ale všem zaměstnanců nabízí seberealizaci. Ale také o komplexním vzdělávání zaměstnanců, které právě ve společnosti probíhá.

Jaká by podle vás měla být společnost, chce-li být atraktivním zaměstnavatelem? Jaký je váš recept na to, jak získat „zajímavé“ zaměstnance?

Potenciální zaměstnance dle našeho názoru zajímá určitě serióznost zaměstnavatele, zaměstnanecké benefity, příležitosti k růstu a talent management. Toto by tedy měly být oblasti, na které by se firma měla zaměřit, chce-li být atraktivním zaměstnavatelem.

A jak byste definovala „zajímavého“ zaměstnance? Jaké znalosti, dovednosti postoje by měl mít?

„Zajímavý zaměstnanec“ je ten, který je otevřený změnám, pochopí strategii společnosti a cítí s ní a má vůli se rozvíjet a přispět tím nejenom k svému, ale i k firemnímu rozvoji.

Jak je koncipováno vaše výběrové řízení, abyste odhalili skutečné kvality kandidáta a vybrali pro vás toho nejlepšího? Využíváte některých moderních metod např. assessment centra?

Využíváme všechny dostupné metody a jejich kombinaci s ohledem na charakter vybírané pracovní pozice: assessment centre, osobní pohovor, psychotesty (děláme si je sami), prezentace (např. zaměstnanec má vytvořit jednouchý „business plán“ dané pracovní pozice) apod.

Jak a kde pro vaši společnost získáváte talenty?

Talentům dáváme příležitost se rozvíjet a snažíme se je přitáhnout zajímavým motivačním systémem a benefity. Spolupracujeme se školami, např. zajišťujeme pracovní místa pro stážisty v cestovním ruchu (např. Medelova Univerzita), dáváme příležitost i studentům na poloviční úvazky apod. Běžným postupem je i recruitování ze stávajících zaměstnanců – např. stewardka se postupně propracuje na managerskou pozici.

Jak vypadá následný adaptační proces? Používáte také zde některé moderní metody jako koučování, mentoring?

První den ve společnosti probíhá tzv. nástupní školení, kdy zaměstnance seznámíme s firemní kulturou, organizační strukturou, pravidly a BOZP a PO. Následně se zaměstnance ujímá kontaktní osoba již ze speciálního školení, případně zaměstnanci specialista pro vzdělávání vypracuje harmonogram zaškolení, pokud se to týká více oddělení. S manažerem jsme v každodenním kontaktu a zjišťujeme zpětnou vazbu. Celý proces ukončuje adaptační hodnotící pohovor, ze kterého manažer vytvoří záznam, který archivujeme ve složce zaměstnance.

Součástí hodnotícího pohovoru je i koučování. Koučování se nám osvědčilo, protože je přirozenou metodou a pracuje s motivací zaměstnance, který převezme nad úkolem zodpovědnost, protože jej považuje za „svůj“.

Probíhá ve vaší společnosti pravidelné hodnocení zaměstnanců? Jak často a jakou má podobu?

Pravidelné hodnocení zaměstnanců v naší společnosti probíhá formou hodnotícího pohovoru minimálně 1x/rok s tím, že k tomu patří pravidelné měsíční sezení se zaměstnanci a podávání pravidelné zpětné vazby. Frekvence hodnotícího pohovoru závisí od konkrétní pracovní pozice.

Hodnocení zaměstnanců je kompletní metodika a má to tyto části: zvládání pracovní agendy, naplňování očekávaných hodnot a postojů (zpětná vazba na uvedené), konkrétní plán osobního rozvoje, nastavení cílů pro příští období. Vše probíhá oboustranně – jak ze strany manažera, tak i ze strany zaměstnance.

Narazili jste při jeho zavádění na nějaké problémy? Na jaké?

Na zásadní problémy jsme při zavádění systému hodnocení nenarazili. Do jeho sestavování jsme zapojili i manažery, takže to byla jedna velká společná práce. Pak došlo k zaškolení vedoucích zaměstnanců a supervizi. Reakce lidí na hodnotící pohovory byly pozitivní. Šlo o vyjádření zájmu a motivaci k dalším výkonům.

Má návaznost na odměňování, vzdělávání a kariérní růst?

Hodnocení má návaznost na odměňování, vzdělávání a i kariérní růst. Na základě něj se plánuje vzdělávání zaměstnance, zaměstnanec je zařazován do vzdělávacích akcí. Hodnocení je podkladem pro stanovení konkrétní výše pohyblivé odměny. Pokud se obsazuje vyšší pozice, záznam o hodnocení je podkladem pro pozvání k výběrovému řízení.

V současné době realizujete grantový projekt „Komplexní vzdělávání zaměstnanců společnosti STUDENT AGENCY, s.r.o.“. Proč jste se pro něj rozhodli? Co od něj očekáváte?

Pro realizaci tohoto vzdělávacího projektu jsme se rozhodli, protože tady byla příležitost získat dotace a byla by škoda, se jí nechopit. Ale hlavně jsme chtěli rozšířit a systematizovat vzdělávání. Očekáváme, že se pravidelné vzdělávání odrazí na výsledcích firmy, bude motivovat zaměstnance a přitáhne „talenty“ do společnosti.

Jak je koncipován? Pro jaké skupiny zaměstnanců a jaké kompetence by měl posílit?

Mysleli jsme na všechny skupiny zaměstnanců – přes řidiče, stewardy, prodejce až po administrativní pozice., dokonce i maminky na mateřských. Celý projekt je prostoupen projektem „firemní kultura“, který má nadefinovat hodnoty ve společnosti a spolupodílet se na cílech a jejich vizích, povzbudit sounáležitost a týmovou spolupráci. Od této základny se pak odvíjí další školení měkkých i tvrdých dovedností, jako např. školení komunikace, prodejních dovedností, manažerské komunikace, vedení lidí, life managementu a dalších. Z odborných dovedností jde např. o první pomoc pro řidiče a stewardy, finanční řízení pro manažery, PC dovednosti atd.

Budete v rámci projektu využívat nějaké speciální, moderní výukové metody?

U našich školení jde především o to, aby byla interaktivní a vtáhla do „děje“. Proto jsou využívány modelové situace, názorné ukázky apod. A velice pozitivně je vnímána možnost konzultace s lektorem.

Jaké další finanční a nefinanční benefity svým zaměstnancům nabízíte?

Nabízíme systém Cafeteria, v kterém si zaměstnanec může zvolit „skládačku“ firemních benefitů – slevy na produkty společnosti, životní pojištění nebo penzijní připojištění. Dále jim nabízíme zvýhodněné produkty partnerů naší společnosti, bonusovou dovolenou. U manažerských pozici telefon, notebook a auto.

Jak řídíte kariéru svých lidí? Jakou seberealizaci jim nabízíte?

Vyloženě „kariérní plány“ u nás jako takové neexistují. Ale zaměstnancům je nabízena poměrně široká paleta seberealizace.  Můžou se ucházet o vznikající nebo již exitující pozice ve společnosti. Neustále vznikají nové projekty nebo produkty, na kterých se můžou podílet jak externí, tak interní zaměstnanci.

Profil

Mgr. Dominika Trachtová

Nejprve pracovala jako psycholog. Působení ve STUDENT AGENCY předcházela zkušenost HR specialisty v oblasti náboru lidí. Nyní již šestým rokem pracuje ve společnosti STUDENT AGENCY. Nejdříve na pozice HR specialisty a od roku 2006 jako HR manager.