Rozhovor s Dagmar Šimonovou, manažerkou péče o zaměstnance ve společnosti LMC

Snažíme se zaměstnávat jen ty, kteří nevidí problémy, ale příležitosti. Tato věta plně odpovídá způsobu myšlení, kterým se ve společnosti LMC rozhodli řídit a zároveň dodávají, že každý, kdo v životě hledá výzvu, si zaslouží profesionální péči. Oslovila jsem manažerku péče o zaměstnance paní Dagmar Šimonovou, aby mi prozradila něco bližšího o hodnotách, které jsou pro společnost LMC prioritní a co si představují pod slovním spojením „péče o zaměstnance“.

Najít a udržet si spolehlivé a šikovné zaměstnance je jednou z priorit každé společnosti? Předpokládám, že i ve vaší společnosti máte takovou prioritu. Vyhledáte své nové zaměstnance aktivně nebo vybíráte jen z těch, kteří se vám ozvou na inzerát?

Raději si vybírám z aktivních uchazečů, tedy těch, kteří se přihlásí na náš inzerát. Naší prioritou je průběžné budování image firmy jako zajímavého zaměstnavatele, proto se k nám hlásí většinou už preselektovaní kandidáti. Využíváme HR marketingové nástroje od kariérních stránek po PR aktivity k tomu, abychom vysílali čitelné poselství o naší firmě a tím oslovovali tu správnou cílovou skupinu.

V životě každého člověka stojí vedle sebe práce a osobní život či naopak. Přitom je nezbytné, aby mezi těmito dvěma smysly života existovala vzájemná souhra. Podporujete rovnováhu mezi prací a osobním životem u vašich zaměstnanců?

Ano. Dokonce je to jeden ze základních pilířů HR politiky LMC. Nejhorší je přepracovaný zaměstnanec. Nepreferujeme přesčasy, hlídáme čerpání dovolené, umožňujeme pracovat na alternativní úvazky a klíčovým zaměstnancům dovolíme klidně třeba půlroční cestu kolem světa. Víme, že až se vrátí, tak nás obohatí. Nedávno jsme zavedli také jobbreak, možnost vzít si neplacené volno, například na regeneraci v lázních, na zahraniční cesty nebo dokončení studia.

Každý člověk je osobnost s jedinečnými schopnostmi. Proto je potřeba brát v úvahu nejen stupeň a odbornost dosaženého vzdělání, ale především předpoklady. Jaké zaměstnance hledáte? Jaké vlastnosti a schopnosti by měl mít vhodný kandidát a naopak co považujete za překážku?

Hledáme osobnosti, které jsou vybaveny přirozenou inteligencí, myšlenkovou flexibilitou, zvýšenou adaptací a invencí využívat informace, a lidi odvážné, kteří se nebojí být průkopníky a nositeli nových netradičních řešení a občas jít hodně do nejistoty. Překážkou je potom opak, tedy myšlenková rigidita. Ze dvou třetin jsou pro nás důležité právě tyto měkké schopnosti, z té zbývající třetiny pak tvrdé odborné dovednosti. Při výběru je nezbytná intuice a sedmý smysl. V příštím roce budeme při náboru nových zaměstnanců využívat i on-line psychometrii, takže se těším, že porovnám svoji intuici s moderními metodami.

Získat schopného zaměstnance je jedna stránka věci, ale udržet takového člověka delší dobu na jednom místě je druhá stránka věci. Co děláte proto, aby se u vás zaměstnanci po určité době tzv. nenudili, a tím pádem nehledali nové místo u konkurence?

Vybíráme takové zaměstnance, aby je to u nás bavilo a měli před sebou pracovní výzvy, které si umí i sami vytvářet. Tím, že máme partnerskou firemní kulturu, má každý svou osobní zodpovědnost, své pole působnosti, kde se může rozvíjet. Jsme maximálně otevření novým nápadům a lidi k tvoření neustále vybízíme. Vzhledem k tomu, že jsme hodně dynamická firma, která je stále v pohybu, se ani nudit nestihneme :-)). O našem růstu svědčí i umístění na 44. místě ve střední Evropě a na 6. místě v ČR v soutěži Technology Fast 50, kterou vyhlašuje společnost Deloitte.

Soustavné vzdělávání  a školení je jedním ze základních pilířů konkurence schopné společnosti. Jste si toho vědomi a podporujete ve vaší společnosti soustavné vzdělávání zaměstnanců?

Ano. Máme vypracovaný detailní proces nastavování osobních cílů, hodnocení na měsíční i roční bázi, pravidelnou práci manažerů se svými lidmi, takže i nastavování rozvojových programů je přímo navázáno na potřeby jednotlivce. Již proto má každý zaměstnanec svůj individuální rozvojový plán. V letošním roce jsme například měli cyklus skupinových koučinků, ve kterém se klíčoví zaměstnanci mohli osobnostně rozvíjet v duchu našeho firemního kompetenčního modelu. Zavedli jsme také systém interních znalostních a zájmových školení. Každý, kdo něco umí, může přes HR oddělení udělat kurz pro ostatní kolegy. Naši zaměstnanci dostávají celkem velké pravomoci, mají velkou míru zodpovědnosti a dost náročné úkoly. A to je samo o sobě také motivuje a rozvíjí.   

Prosperující společnost není zásluhou jenom jejího vedení, ale všech spolupracujících zaměstnanců. Čeho si na svých zaměstnancích nejvíce ceníte?

Dobrého ducha, který u nás ve firmě vládne. Lidé ho mají tak nějak v sobě a to i přesto, že nikdo nejsme dokonalý. Cením si ochoty tvořit, žít svými projekty, otevřenosti, hravosti a opravdovosti.

Každý začátek je spojen s jistou obavou a s počáteční nedůvěrou se sebou samým. Máte nastaven program, ve kterém pomáháte novým zaměstnancům na začátku jejich kariéry?

Počátečních obav jsme si dobře vědomi, a proto máme propracovaný systém adaptace. HR oddělení je nositelem metodiky, manažeři pak jeho vykonavateli. Ve firmě je přátelská atmosféra, takže řada zaměstnanců si u nás oddechne od formálnosti, kterou prožívali někde jinde. Snažíme se vytvořit ve firmě příjemné rodinné prostředí, aby spadly masky a každý se mohl vyjadřovat svobodě a cítit přirozeně. Myslíme si, že jedině potom mohou zaměstnanci ukázat, co je v nich za potenciál. 

V době krize pomáhá správně zvolený systém odměňování pracovníků napnout jejich síly k úspěšnému překonání nelehkých časů. Motivujete zaměstnance k lepším výkonům rozdělením mzdy a případně i nabídkou různých benefitů?

Bez ohledu na krizi máme nastaven systém variabilního odměňování, a to od počátku fungování firmy. Každý měsíc je zaměstnanec konfrontován se zpětnou vazbou na svůj pracovní výkon, výše odměny reflektuje nejen splnění cílů, ale i cestu k jejich naplnění.
Ačkoli benefitů máme celou řadu, vnímám je jako krátkodobý podpůrný motivátor. Mnohem významnější roli hraje pravidelná zpětná vazba od nadřízených, pochvala za výkon, uznání a ocenění v rámci firmy, ale také prostředí a vztahy ve firmě. Nám se osvědčila přátelská firemní kultura, kde stojí na prvním místě slušnost. U nás i ředitel klidně pochválí recepční za to, jakou atmosféru navodí při vstupu do firmy.

Pokud je politika společnosti postavena na hodnotách jako je respekt k druhým, pozitivní myšlení a týmová spolupráce, tak se domnívám, že společnost je schopna reagovat pružněji. Myslíte si to také nebo to vidíte v jiných souvislostech?

Ano, je to tak, jen tak něco ji nesrazí na kolena. Firma dokáže lépe překlenout krizové momenty a najít radost a cestu jinde. Zažili jsme to letos při propouštění. Museli jsme se rozloučit s některými kolegy a bylo jasné, že to zasáhne celou firmu, atmosféru i výkonnost. Byli jsme překvapeni, jak se v otevřené kultuře, může i tato negativní situace, prožít a odehrát na úrovni. Lidi byli smutní, ale pak se o to více ponořili do práce a společných projektů, začali si všímat detailů, více si vážit a oceňovat věci kolem sebe. Pružnost lze ve firmě určitými nástroji vymoci, ale myslím si, že je to pak za cenu horší kultury a atmosféry. Proto preferujeme fungování postavené na základních lidských hodnotách, funguje to i v zátěžových chvílích.

Profil

Dagmar Šimonová 

Na pozici v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů pracuje od roku 1997. Na začátku své personální kariéry pracovala v oblasti náboru a výběru zaměstnanců personálního marketingu a outplacementu zaměstnanců u nadnárodní telekomunikační společnosti. Od roku 2002 pracuje ve společnosti LMC. Zpočátku pracovala jako konzultant HR projektů personálního marketingu a současně se věnovala vývoji nových on-line projektů. V posledních letech pracuje na pozici Employee Guidance managera (HR manager) a plně se věnuje komplexním HR aktivitám.

Jak sama říká, snaží se dělat věci trochu jinak A zároveň dodává, „V rámci řízení společnosti jsme vsadili na základní hodnoty a přirozené lidství osobností, které se rozhodly spojit svou cestu s námi. V duchunašeho motta "Dokážeme cokoli, zbývá uvěřit", se snažíme vytvořit takové podmínky, aby každý z nás našel a uplatnil svou víru v sebe sama".

Společnost LMC s.r.o. je významným operátorem na středoevropském on-line trhu práce, aktivní již od roku 1996. Provozuje služby Jobs.cz, Prace.cz, Hotjobs.cz a Topjobs. Poskytuje řešení LMC G2 na správu náborového procesu, zajišťuje náborové kampaně, personální marketing a outplacement. V současnosti společnost registruje 10 tisíc firemních klientů, o které se stará 180 zaměstnanců.

Pro HR server Jaroslava Fuksová