Prodavač je mnohdy důležitější než ředitel

Rozhovor s Ondřejem Frycem, generálním ředitelem akciové společnosti Internet Mall, která provozuje 18 specializovaných internetových obchodů.

Předpokládám správně, že jako generální ředitel společnosti provozující internetové obchody nakupujete výhradně přes internet?

Ne, tak to určitě není. Pořád jsou komodity, které nakupuji klasicky. Třeba boty nebo oblečení si raději vyzkouším.

Jsou Češi zvyklí nakupovat přes internet?

Vidíte, kolik máme zákazníků jenom my (návštěvnost obchodů Internet Mall se pohybuje okolo 35 tisíc lidí za den – pozn. aut.). A to samozřejmě máme spoustu konkurentů. Podle výzkumů už nakoupilo přes internet 40 % jeho uživatelů, kterých jsou tři miliony. Takže si nemyslím, že by Češi přes internet nakupovali málo.

 A jak jsou na tom ve srovnání se zahraničím?

To záleží na tom, jaké zahraničí máte na mysli. V západních zemích se pochopitelně nakupuje mnohem víc, ve východních mnohem méně.

Co vlastně znamená být generálním ředitelem společnosti Internet Mall?

Ono je to spíše takové eufemistické pojmenování. Rozhodně se nestavím na úroveň generálního ředitele plzeňské Škodovky. V naší společnosti máme střední úroveň řízení, máme obchodního a finančního ředitele a já jsem někdo, kdo jim velí, takže už se nemůžu jmenovat obchodní ředitel nebo finanční ředitel. Generální ředitel zní hodně nadneseně, ale je to zkrátka pojmenování funkce. Dělám v podstatě všechno.

Internet Mall je nákupní galerií sdružující 18 specializovaných internetových obchodů. Jaká je zaměstnanecká struktura vaší společnosti ve srovnání s klasickým obchodním domem?

Myslím, že to je hodně podobné. Záleží spíše na velikosti dané společnosti, ne už tolik na tom, čím přesně se zabývá.

Dá se říci, že jedním z důvodů přijatelnějších cen v internetových obchodech je úspora provozovatelů těchto obchodů na platech zaměstnanců, kterých je méně než v obchodech kamenných. O kolik procent méně zaměstnanců máte, než kdybyste shodné aktivity provozovali jako klasický obchod?

V poměru k jednomu zákazníkovi máme samozřejmě méně zaměstnanců. Je těžké to vyjádřit v procentech, ale mnohonásobně méně. Záleží zkrátka na tom, kolik zvládne jeden člověk obsloužit zákazníků. A v kamenných obchodech často takový prodavač jenom bloumá a nemá co na práci – je tam mnohem menší obslužnost. Na druhou stranu se ale nedá říct, že bychom šetřili na jednotlivých  platech, ty rozhodně u nás nejsou nižší. V určitých případech je to dokonce naopak, protože u nás často pracují kvalifikovanější zaměstnanci, než jsou prodavači v prodejnách.

V roce 2000 začínala vaše společnost se třemi zaměstnanci. Loni příslušné číslo dosáhlo hodnoty 48 a i nadále roste. Kolik lidí zaměstnáváte v současnosti a jakým tempem svůj pracovní tým hodláte nadále rozšiřovat?

V současnosti máme 70 zaměstnanců, i když ono je ošidné říkat, kolik jich máme, protože například řidiče dodávek, kteří doručují zboží, si najímáme outsourcingem. A rozšiřování? To záleží na rozvoji internetového trhu a internetového nakupování. Zatím obojí roste a nějakou dobu pravděpodobně ještě růst bude. V porovnání s růstem obratu ale náš pracovní tým pochopitelně rozšiřujeme méně.

Nemáte personalistu ani personální oddělení. Proč?

Zatím jsme ještě moc malá firma na to, abychom si ho pořizovali.

Uvažujete s rozrůstajícím se pracovním týmem o zavedení této funkce nebo oddělení?

Určitě, dříve nebo později k tomu dojde. Uvidíme, kdy se to stane naprostou nezbytností.

Výhody, které nabízí internetový obchod oproti svému kamennému protějšku zákazníkům, jsou poměrně jasné. Jak se ale liší kamenný a internetový obchod z pohledu zaměstnance? Je i pro něj zaměstnání v internetovém obchodě tak výhodné?

Já myslím, že se to nedá takto paušalizovat, protože internetový obchod je jenom nálepka. Firemní kultura uvnitř může být v každém internetovém obchodě jiná. Totéž platí i u kamenných obchodů. V jedné kamenné prodejně mohou mít perfektní tým, skvěle si rozumět a práce je bude bavit a v druhé je to bude štvát, protože na ně bude šéf nepříjemný. Takže z tohoto pohledu nevidím mezi internetovým a kamenným obchodem žádný rozdíl, záleží vždy na tom, jaká je nálada v konkrétním týmu a jaký je přístup vedoucích pracovníků. Takhle obecně se to srovnávat nedá.

Na svých internetových stránkách průběžně zveřejňujete stále nové nabídky pracovních míst. Kolik zájemců o jednu nabízenou pozici obvykle registrujete a jakým způsobem nakonec zvolíte toho pravého?

Počet zájemců závisí na pozici, o kterou jde. Když hledáme ředitele nového obchodu, tak je ten profil a počet uchazečů jiný, než když jde o pozici telefonního operátora, a liší se i samotný proces výběru. Obecně se nám hlásí stovky lidí, na vyšší pozice pak vždy méně, ale vždy záleží také na tom, kde inzerujeme. Teď jsme například hledali ředitele pro polský trh a hlásily se nám také stovky zájemců.

A kde kromě vlastních internetových stránek ještě inzerujete?

V tisku a také jinde na internetu.

Vraťme se ale ještě k samotnému náboru zaměstnanců. Jak tedy konkrétně probíhá?

Personalistu nemáme, takže to necháváme na těch, kteří s daným budoucím zaměstnancem budou v nejbližším kontaktu. To znamená, že přijímací pohovor obvykle vede přímý nadřízený pozice, na niž konkurs děláme. Právě ti dva si totiž musejí nejvíc rozumět. Pouze když jde o osobu na nějaký vyšší post, jako je například product manager, tak se na jejím výběru podílím i já.

Mezi vašimi požadavky na vlastnosti uchazečů o práci v Internet Mall nechybí taková otřepaná slova jako komunikativnost, důraz na spokojenost zákazníka, ochota učit se, tedy výrazy, jimiž se to v personalistických inzerátech jen hemží. Zkuste být konkrétní a popsat, jak by měl vypadat váš ideální řadový zaměstnanec, který přichází do přímého kontaktu se zákazníky.

Prodavač musí být pečlivý, na zákazníky milý, vycházet jim vstříc a hlavně musí vědět, co prodává. Také mu musí „sedět pokladna“. To jsou ale věci, které platí univerzálně, nejen u internetového obchodu.

A čím se pro své současné i potenciální zaměstnance snaží být ideální vaše společnost? Mají pracovníci Internet Mall nějaké zaměstnanecké výhody?

Mají. Platíme jim stravenky, sportovní vyžití, děláme různé oddechové akce, pořádáme vnitrofiremní soutěže o věcné ceny. Myslím ale, že největší motivací je to, že jsme tady poměrně dobrá parta a táhneme za jeden provaz, nejsou tu žádné izolované nátlakové ostrůvky.

Mohlo by se na první pohled zdát, že ve společnosti typu Internet Mall záleží hlavně na výkonu jednotlivce a že není potřeba nějak zvlášť posilovat soudržnost pracovního kolektivu. Nebo to neplatí?

To nemůže nikdo rozumný a znalý věci nikdy prohlásit, protože vztahy na pracovišti jsou i pro nás naprosto klíčové.

Jak tedy soudržnost zaměstnanců posilujete? Snažíte se mezi nimi aktivně vytvářet i neformální vztahy, například pořádáním společných akcí mimo pracovní dobu?

Ano, organizujeme volnočasové aktivity, jezdíme spolu na různé teambuildingové víkendy, chodíme společně na curling nebo jen tak do hospody.

Jak takové teambuildingové akce mimo pracovní dobu probíhají? Je účast na nich povinná?

Povinná není, ale obvykle se účastní většina lidí, protože je to prostě sranda, člověk si tam odpočine a je to zadarmo.

To úplně budí dojem, že jste stále ještě spíše rodinná firma.

Rodinná už se nedá říct, při sedmdesáti zaměstnancích, ale co se týče atmosféry, to ano. Atmosféra je hodně dobrá.

Jednou z věcí, které nabízíte zájemcům o spolupráci s vaší firmou, je i možnost profesního růstu. Co konkrétního si pod tím může člověk představit? Co to pro zaměstnance Internet Mall včetně těch na nejnižších pozicích v hierarchii vaší společnosti znamená v praxi?

Předně bych chtěl říct, že my nemáme důležitější a méně důležité posty. Nedegradoval bych proto třeba prodavače. Ti jsou mnohdy důležitější než ředitel, protože právě oni jsou neustále v bezprostředním kontaktu se zákazníkem. A co se týče toho postupu v hierarchii, tak vzhledem k tomu, že se jako firma rychle rozvíjíme, vznikají neustále pozice, které je potřeba obsadit, a my preferujeme interní výběrová řízení. Je to pro nás lepší, než hledat externího kandidáta, který naši firmu nezná.

Znamená to, že kdyby mě společnost Internet Mall přijala dejme tomu jako telefonního operátora, tak vás dříve nebo později mohu vystřídat ve funkci generálního ředitele?

Samozřejmě. Pokud budete lepší než já, tak se o to akcionáři určitě postarají.

Jak dlouho by mi taková cesta vzhůru podnikovým managementem trvala?

Záleží na tom, o kolik budete lepší než já a jak rychle si vás akcionáři všimnou.

Jsou podobné změny obvyklé?

Jak vidíte, tak mě ještě nikdo nevystřídal. Ale je obvyklé, že schopným lidem dáváme příležitost k růstu. Jak už jsem říkal, firma se neustále rozvíjí a všechny důležité pozice jsme zatím obsadili z vlastních zdrojů.

Existuje ve vaší společnosti pracovní pozice, kterou by teoreticky mohl obsadit někdo, kdo neumí používat internet?

Jistě, například balení balíků. Obecně však platí, že technologie je pro nás důležitá, tudíž preferujeme lidi, kteří s počítačem pracovat umí. Ale existují i pozice, kde to důležité není.

V některých internetových obchodech se dnes dají nakupovat už i rohlíky. Bude se podle vás jednou nakupovat výhradně na internetu?

V žádném případě. Stejně jako internet má svoje plusy, tak i kamenný obchod má zase ty své. To, že nakupování přes internet se stává stále populárnějším, neznamená, že klasické obchody jednou úplně vytlačí. Internetový prodej je něco nového, ale jednou se situace ustálí a určité komodity bude běžnější nakupovat přes internet, jiné klasicky. Budou však určitě existovat oba dva kanály. Obojí má své výhody, záleží na segmentu a na zákazníkovi. Ale těžko posílat rohlík po internetu, ten by vám ztvrdnul.

Ondřej Fryc (narozen roku 1973 v Praze), generální ředitel a předseda představenstva společnosti Internet Mall, vystudoval Vysokou školu ekonomickou, obor Informační management. Během studií se účastnil řady mezinárodních projektů a zahraničních pobytů. V letech 1996-1997 pracoval pro Nizozemskou komoru jako projekt manažer podnikatelských studií pro ČR. Založil agenturu pro výzkum trhu, kde pět let pracoval jako jednatel. Nyní se plně věnuje rozvoji společnosti Internet Mall. V roce 2003 byl zvolen do předsednictva Asociace pro elektronickou komerci.

Jan Kaliba