Jak budovat PR HR oddělení

Jsem pro HR náročný zákazník, ale chápající – říká Milena Linhartová, ředitelka úseku Péče o zákazníka společnosti ČEZ Zákaznické služby.

HR je stále ještě v mnohých společnostech bráno jako administrativní podpora. Ty jsi byla za svou kariéru jak na straně HR, tak teď jsi na straně zákazníka. Proto bych od tebe chtěla slyšet, jak se takové PR oddělení lidských zdrojů buduje?

Jak se buduje PR oddělení lidských zdrojů? Myslím si, že PR by mělo být součástí strategie každého oddělení lidských zdrojů, a současně  pracovní náplní každého člověka, který je členem týmu HR oddělení. Především lidi dělají PR, jakým způsobem odvádějí svou práci, jakým způsobem dokáží reagovat na požadavky interního zákazníka, jakým způsobem dokáží pomoci v klíčových situacích. Pro mě HR, ať se to někomu líbí nebo ne, je podpůrná činnost pro rozvoj firmy a lidského potenciálu v ní takže si myslím, že je to hlavně o lidech, jak už z názvu human resources vyplývá.

Jaký návod bys dala lidem, kteří nastoupí do společnosti, kde HR oddělení je bráno jako administrativní podpora a ne jako business partner - tvoje první kroky?

Nejdřív bych zkusila přesvědčit vedení, že dokážeme být partner s přínosem pro firmu - dokud se budou lidi chovat v rámci HR jako administrátoři, a ne jako partneři, tak po nich nebude nikdo partnerství vyžadovat ani ho nebude očekávat. Pokud se budou chovat jako partneři a prokážou, že umí pomoci fimě a jejím zaměstnancům , pak jsou jako partneři bráni. Nejdůležitější je pro mě získat podporu vedení a dokázat prodat práci HR oddělení.

Taková slova jako business partner, marketing či prodej nejsou s HR často spojovány -  jak by takový HR prodej měl vypadat?

Jak se prodává produkt nebo služba zákazníkovi externímu, stejně tak se prodává internímu zákazníkovi. Na externí marketing a podporu prodeje se vynakládá spoustu peněz a energie, na interní marketing se zapomíná. Myslím si, že přístup by měl být stejný jako k externímu zákazníkovi -reklamou počínaje a průzkumem spokojenosti interního zákazníka konče.

Co zaměstnat v HR markeťáka, který by to personalisty učil a podporoval tyto změny??

Personalisti nového typu to už myslím umějí, a navíc jeden člověk to nezmění. Ve společnosti kde je HR stale administrativa vezmou markeťáka a učiní jej nešťastným. Je to o změně kultury, která musí jít shora.

V Oskaru (dnešní Vodafone) jsi pracovala nejprve jako šéfka služeb a podpory zákazníkům, poté jsi přijala nabídku a stala ses ředitelkou HR – co pro Tebe bylo v té chvíli největší výzvou?

Aby mě jako člověka, který nepřichází z HR, začali brát jako HR. A to jak lidi, kteří pracovali v mém týmu, a byli to profesionálové ve svém oboru, tak i vedení , se kterými jsme spolupracovali na partnerském vztahu. 

Co jsi přinesla nového?

Mimo sebe sama?  Že bych extrémně měnila procesy, to ne, ale změnila jsem strukturu – svoje lidi jsem dostala blíže k jejich partnerům do oddělení, začali jsme s nimi více komunikovat, více se s nimi scházet, účastnili jsme se jejich schůzek – začali jsme jim více pomáhat. Ukazovali jsme jim, jak to jde i jinak, začali jsme je koučovat – ne ale, že bychom jím přímo říkali, jak to mají dělat, jen jsme jim ukazovali cesty, ale to vlastní rozhodnutí jsme již nechávali na nich.

Jak vnímáš HR od té doby, co ses stala opět zákazníkem, chováš se k nim jinak?

Někdy se manažeři chovají k HR s despektem, já po své zkušenosti se k nim snažím chovat jako k partnerům, moje zkušenost mi umožnila koukat se na to z druhé strany. Na druhou stranu mi moji HR partneři říkají, že jim do toho trochu moc kecám, protože tomu víc rozumím. Každopádně jsem pro ně náročný partner, hodně očekávám, ale mám pro ně i velké uznání, vážím si jich.

Proč pracují v HR hlavně ženy?

Protože mají větší EQ -  v průměru..

 A dál?

Protože pro chlapy to není tak „sexy“. Chlapy jsou výkonově orientovaní, mají rádi produkty, hmatatelné věci, a na HR se výkon velmi těžko ukazuje. Navíc si myslím, že v mnoha společnostech není HR tak dobře placeno.

Co bych se tě ještě mohla zeptat?

No tak to je nejvyšší stadium delegování – řekni si otázku, odpověz na ni – a nemám si to ještě napsat?

No tak mi řekni největší životní úspěch?

Že jsem vychovala dvě zdravé, šikovné a slušné děti. Se dvěma malými kluky jsem stihla vystudovat dvě vysoké školy, při zaměstnání   Z dětí mám obrovskou radost, někdy to se mnou neměli lehké. Teď oni pečují o mě J

A pracovní?

Myslím, že se mi podařilo ve svém profesním životě nasměrovat a ovlivnit pár dobrých manažerů, mám radost, že se s mnoha bývalými kolegy a kolegyněmi nadále stýkáme, chodíme na kafíčka, vidím jejich kariéru, kterou jsem jim pomáhala nastartovat – to mi strašně těší a hřeje.

Co jsi schopna obětovat pro dobrou práci?

Spoustu času a energie, jsem schopna obětovat hodně, i když dnes už ne zdraví – dřív snad, ale dnes se snažím vidět priority. Ale pořád prací žiji.

Děkuji za rozhovor a přeji nové výzvy!

 

Doplňující otázky:

 

Oblíbený autor, kniha: A.C. Clark  2001 Vesmírná odysea

Oblíbená hudba: Robbie Williams

Oblíbená činnost: Cestování, četba, hry na počítači

Kam bys ses chtěla podívat: Do Austrálie a na Nový Zéland

Na co se těšíš: Na svojí svatbu a až budu babička

Čeho se bojíš: Uzavřených prostorů

Tvoje motto: Všechno jde když se chce, jen musíš opravdu chtít.

Kým nebo čím bys chtěla být v příštím životě: Psem mojí mámy

 Pro HR-SERVER:  Mgr. Irena Nekolová, Integrity Consulting