Existují dvě skupiny zahraničních lektorů

Kristýna Lišková pracuje jako Personnel Assistant a TEFL Course Coordinator v jazykové škole Caledonian School.

Vaše firma nese název Caledonian School. Má něco společného se Skotskem?

Se Skotskem máme společný pouze název, je to zkrátka naše značka.

Organizace personálního oddělení vaší společnosti je poněkud netradiční. Mohla byste ji blíže popsat?

Naše personální oddělení je rozdělené na dvě části, které spolu příliš nesouvisí. Část, kterou řídí moje kolegyně, se věnuje smlouvám, výplatám, administraci vlastních výplat lektorů. Naše kancelář pečuje hlavně o zajišťování pracovních povolení, vydávání smluv lektorům, zdravotní péči, nábor lektorů, zaměstananců a podobně.

Jak velkou část lektorů tvoří rodilí mluvčí? Z jakých zemí pocházejí?

O rodilé mluvčí se jedná zhruba ze sedmdesáti procent. Vzhledem k tomu, že naší doménou je angličtina, jde většinou o Brity nebo Američany.

Proč si vybrali zrovna Českou republiku?

Láká je především Praha. Zahraniční lektoři by se dali rozdělit na dvě skupiny. Američané a Angličané mají po celém světě spoustu příležitostí, kde pracovat. Velmi často spojují práci s cestováním. V České republice jsou rok, pak jedou třeba do Japonska, tam si zase vydělají peníze. To bývají ti „na rok“. Potom tu máme stálejší lektory, kteří tu zůstávají delší dobu, dva roky až pět let. 

Jak kontaktujete budoucí lektory?

Většinou se s námi spojí přes webové stránky. Nejdříve chtějí získat další informace o škole. Poté, co jim pošleme informační balíček, se rozhodnou. Pokud mají zájem,  vyplní přihlášku. Někdy pošlou přihlášku rovnou.

Jaké máte požadavky na jejich kvalifikaci? Musí vystudovat angličtinu?

V drtivé většině případů vyžadujeme TEFL certifikát nebo ukončené studium pedagogické vysoké školy a zkušenosti s výukou v praxi. Takové jsou podmínky, abychom je brali do úvahy jako potencionální lektory.

Pro výběr zaměstnanců služeb personálních agentur nevyužíváte?

Hledáme hlavně lektory, pohybujeme se na mezinárodním trhu práce. Administrativních zaměstnanců přibližně třicet, pro ně personální agenturu nepotřebujeme. Nemáme tu pozice vyloženě vysokého managementu, abychom nějakou odbornou pomoc potřebovali.

Jak je to s českými lektory? Přijímáte čerstvé absolventy, případně studující?

Vyučují u nás i studující, samozřejmostí je odpovídající kvalifikace: oborové studium anglistiky nebo jiného jazyka, eventuálně překladatelství a tlumočnictví na vysoké škole. Výhodou je mezinárodní certifikát, ať už TEFL nebo CELTA, a učitelské zkušenosti. Můžeme ale vzít i člověka bez zkušeností. Záleží na tom, jak je vypracovaná přihláška a jak dopadne ukázková hodina. Tu musí předvést každý uchazeč.

Co se skrývá pod zkratkami TEFL a CELTA?

CELTA má zastřešení Cambridgeské univerzity. Ta poskytuje oprávnění školám k pořádání kursu a  kontroluje kvalitu. TEFL kursy jsou takzvaně „self validating“. To znamená určitou standardní metodologii. Na té které škole záleží, jak s ní naloží. Některé instituce pořádají i on-line kursy.Tyto kurzy však nezahrnují praktické hodiny výuky. Takovou kvalifikaci bez učitelské praxe naše škola neuznává, 

Má vaše škola oprávnění udělovat certifikáty TEFL?

Ano, tyto měsíční kursy u nás pořádáme. 

Jak kursy probíhají? Co musí uchazeči umět, předvést?

Ze zahraničí k nám přijedou lidé, kteří splňují naše základní požadavky pro přijetí na TEFL. Dost často se stává, že Američané vůbec neovládají gramatiku. Na tamních školách ani univerzitách se neučí, proto musí být součástí kursu. Během něj se zabývají metodologií, absolvují učitelskou praxi. Třikrát do týdne mají hodinu s „pokusnými studenty“ dvou úrovní. Absolvují workshopy na různá témata. Například výuka „Business English“, nebo vedení individuální hodiny. Vypracovávají velké množství domácích úkolů. Kurs je velmi intenzivní. Pro nás plní funkci jakéhosi přijímacího pohovoru. Naším specifikem je, že úspěšným absolventům garantujeme místo na plný úvazek. Začínají pro nás učit týden po skončení kursu.

Jaká je úspěšnost?

Z deseti lidí u nás práci nezíská průměrně jeden až dva. Pokud absolvovali „za tři“, certifikát dostanou, my jim ale práci nenabídneme.

Nabízíte kromě angličtiny také další jazyky? 

Naši studenti mají dále možnost navštěvovat kursy francouzštiny, španělštiny, němčiny a češtiny pro cizince.

Vyučují ostatní jazyky také zahraniční lektoři?

Veliké procento tvoří lektoři čeští.

Stávají se některé jazyky populárnějšími? Zaznamenala například francouzština v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie růst?

Poptávka po kursech francouzštiny je celkem stabilní. Roste zájem o španělštinu a češtinu pro cizince. Tu také mohou zdarma navštěvovat zahraniční lektoři, kteří jsou u nás zaměstnáni na plný úvazek.

Jaký je typický zákazník vaší firmy? O které kursy má zájem?

Náš typický zákazník je, dle mého osobního pohledu, zaměstnanec větší firmy ve věku  pětatřiceti let na úrovni středně pokročilé. 

Máte pocit, že se znalosti přicházejících studentů zlepšují? 

Lidé jsou celkově jazykově více gramotní, úroveň výuky na středních a vysokých školách se zvýšila.

Kristýna Lišková studovala Fakultu humanitních studií UK. Následné studium speciální pedagogiky a psychologie na Pedagogické fakultě téže školy nedokončila.

V Caledonian School zajišťuje nábor zaměstnanců a jejich školení. Zahraničním lektorům poskytuje potřebnou administrativní podporu. Organizačně zaštiťuje také pořádání kursů mezinárodního certifikátu TEFL.

Caledonian School vznikla v roce 1991. V současné době zaměstnává více než 150 domácích a zahraničních lektorů, kteří vyučují přes 6000 studentů.

Štěpán Kačena